• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Billabong opnieuw in het rood in 2016

Billabong opnieuw in het rood in 2016

Door Tessa Guntlisbergen

30 aug. 2016

Business

Behaalde Billabong vorig jaar nog de eerste winst in vier jaar, is het afgelopen boekjaar weer teruggezakt in het rood. Het Australische merk boekte in het fiscale jaar 2016 een nettoverlies van 23,7 miljoen Australische dollar (16 miljoen euro), tegenover een nettowinst van 4,2 miljoen Australische dollar (2,6 miljoen euro) vorig jaar. Het EBITDA zakte van 65,7 miljoen Australische dollar (44,5 miljoen euro) naar 57,5 miljoen Australische dollar (39 miljoen euro).

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll dan naar het eind van het artikel voor een korte samenvatting.

Billabong boekt verlies van 16 miljoen euro in 2016

Volgens Billabong is het geboekte verlies voor tweederde te wijten aan de hogere belastingkosten van het afgelopen jaar. De belastinglast bedroeg 7,8 miljoen Australische dollar (5,3 miljoen euro), tegenover een belastingkrediet van 12,2 miljoen Australische dollar (8,3 miljoen euro) vorig jaar.

In Amerika daalde het EBITDA met 10,1 miljoen Australische dollar (6,8 miljoen euro) en het bruto winstmarge kwam 2 procent lager uit dan vorig jaar. In de regio Pacifisch Azië daalde het EBITDA naar 38,8 miljoen Australische dollar (26,2 miljoen euro). Het bruto winstmarge kwam daar 1,6 procent lager uit. Alleen in Europa ging het EBITDA afgelopen jaar omhoog.

Omzetstijging van 4,6 procent voor Billabong in 2016

De omzet van Billabong kwam uit op 1,1 miljard Australische dollar (0,7 miljard euro), een stijging van 4,6 procent, of een daling van 1,4 procent bij constante wisselkoersen, ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit groothandelsactiviteiten groeide met 5,3 procent en die uit retailactiviteiten steeg met 1,8 procent, inclusief een stijging van 52 procent van de ecommerce-verkopen.

In Amerika steeg de omzet uit ecommerce-verkopen met 24,9 procent, terwijl de omzet uit retailactiviteiten daar met 6 procent daalde. In de regio Pacifisch Azië daalde de omzet licht met 0,8 procent, terwijl de omzet in Australië dit jaar 2,6 procent hoger was. In Europa groeide de omzet met 2 procent, vooral aangedreven door ecommerce-verkopen die stegen met 160 procent.

”De Billabong Groep heeft het afgelopen jaar vooruitgang geboekt. De drie grote merken Billabong, Element en RVCA groeiden allemaal en behaalden aandeel in de belangrijke markten,” aldus CEO Neil Fiske. “Tegen de achtergrond van de wereldwijde onzekerheid en de veranderende industrie, blijven we ons richten op de hefbomen onder onze controle, met inbegrip van de voorraden, initiatieven om marges op te heffen en de kwaliteit van distributie.

De resultaten van Billabong voor het fiscale jaar 2017 zullen volgens het bedrijf sterk worden beïnvloed door de belangrijke maanden november en december in de regio Pacifisch Azië en de gevolgen van de consolidatie in de Noord-Amerikaanse markt.

In het kort:

  • Billabong boekt nettoverlies van 16 miljoen euro in 2016
  • De omzet van Billabong steeg met 4,6 procent
  • Omzet uit groothandelsactiviteiten groeide met 5,3 procent, die uit retailactiviteiten met 1,8 procent
  • Verlies voor grootste gedeelte te wijten aan hogere belastingkosten
  • De omzet uit ecommerce-verkopen steeg met 52 procent

Beeld: Billabong website

Billabong