Billabong wil portfolio stroomlijnen
bezig met laden...
De Australische surfmode groep Billabong overweegt de kleinere merken in zijn portfolio van de hand te doen om de bedrijfsvoering te vereenvoudigen en het verlies te stelpen. De groep zal zich gaan concentreren op de merken Billabong, Element en RVCA.
Merken als Tigerlilly, VonZipper en Xcel zijn nu mogelijk te koop en volgens Billabong CEO Neil Fiske is er genoeg belangstelling voor. “Het zijn goede merken en als er zich iemand aandient die speciale plannen heeft voor die merken, dan gaan we met die partij in gesprek,” aldus Fiske tijdens de algemene jaarvergadering van het bedrijf. “We hebben interesse van andere strategische kopers en private equity bedrijven.”
VonZipper, een Amerikaanse specialist in zonnebrillen voor boardsporten, maakt sinds 2001 deel uit van het portfolio, terwijl Xcel, een surfaccessoiremerk, sinds 2007 eigendom is van de groep. Ook Tigerlilly, een badmodemerk voor vrouwen, werd in 2007 overgenomen.
Billabong boekte vorig jaar een nettoverlies van 23,7 miljoen Australische dollar (16,6 miljoen euro) en een brutowinst van 57,5 miljoen Australische dollar, en hoewel de brutowinst dit jaar naar verwachting enkele miljoenen hoger zal zijn, zei Fiske dat prestaties in Europa en Azië-Pacific onder de maat liggen, onder andere als gevolg van het slechte weer. Het bedrijf rekent op een goede omzet in de kerstperiode, en verwacht een brutowinst van 60 tot 65 miljoen dollar.
Ondertussen is het bedrijf van plan nieuwe winkels te openen, met name van het merk Billabong en RCVA.