• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Björn Borg koopt distributeur Benelux

Björn Borg koopt distributeur Benelux

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Sportmerk Björn Borg koopt de Baseline Group, de huidige distributeur van producten van Björn Borg in de Benelux. De koop is een strategische stap om het merk verder te internationaliseren. Door de verwerving van Baseline Group worden alle activiteiten in de Benelux overgenomen.

Het Zweedse merk wil de aanwezigheid in de Benelux gaan vergroten. De regio is overigens al de grootste markt voor Björn Borg. Volgens het sportmerk neemt sportkleding ‘een belangrijke positie in op deze markt’. De verwerving wordt dan ook gezien als een ‘strategisch belang’.

“ Wij zien veel mogelijkheden in de regio, en door de activiteiten in de Benelux over te nemen kunnen wij ter plekke onze ogen en oren openhouden en het bedrijf laten profiteren van schaalvoordeel in een tijd waarin zowel de Benelux als de markt niet helemaal stabiel zijn,” aldus Henrik Bunge, CEO van Björn Borg. “Door een bestaand bedrijf over te nemen zijn we ook in staat om continuïteit te waarborgen door voort te bouwen op een solide basis.” Met de verwerving wil Bunge de ‘verticale integratie van het bedrijf bevorderen’ en ‘meer grip krijgen op de activiteiten op het gebied van sportkleding’.

Baseline Group wordt overgenomen door Björn Borg

De overeenkomst houdt in dat alle groothandelactiviteiten van ondergoed en sportkleding worden overgenomen, evenals de retailactiviteiten van de 12 winkels en outlets in Nederland en België. Ook de logistiek wordt overgenomen. Baseline group heeft 90 medewerkers en had in 2015 een omzet van 23,3 miljoen euro en een EBIT van 700.000 euro in de min.

De afronding van de transactie, de overname van het bedrijf, vindt plaats op 2 januari 2017. Björn Borg betaalt 1,25 miljoen euro voor alle aandelen en leningen van aandeelhouders, dat wordt uitbetaald in een periode van drie jaar. Ook neemt het sportmerk het werkkapitaal via lokale banken, ter waarde van 2,8 miljoen euro, over.

Door de overname verwacht de Björn Borg Group dat de netto-omzet met zo’n 100 miljoen Zweedse Kroon (10,2 miljoen euro) zal stijgen, exclusief de negatieve gevolgen op korte termijn in 2017. De groep verwacht dat de hoge potentie op langere termijn zal resulteren in een hogere omzet en winst in de Benelux, door zowel de interne bedrijfsvoering te optimaliseren en door de ontwikkeling van de omzet in eigen retail en via andere retailers.

Luc Vermissen, de mede-eigenaar van Baseline Group, gaat na de overname aan de slag als managing director. Hij werkte 12 jaar als CFO aan brand management in Nederland. Onder zijn leiding groeide het bedrijf van 5 miljoen euro in 2004 naar 23,3 miljoen euro in 2015.

“Ik heb heel wat jaren van mijn loopbaan besteed aan het opbouwen van dit merk en ik ben trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. Met hoge verwachtingen en veel plezier heb ik het aanbod aanvaard om te blijven bouwen aan het merk Björn Borg in de Benelux, en met de slagkracht van de Björn Borg Group kan het succes niet uitblijven,” aldus Versmissen.

Antoine Huizinga, de voormalig export manager bij Björn Borg, wordt sales manager voor de activiteiten in de Benelux. Eerder werkte hij als sales manager voor Björn Borg Sports in Nederland.

Beeld: Facebook Björn Borg

baseline group
Bjorn Borg