Online retailers hebben op Black Friday en Thanksgiving 7,9 miljard dollar (6,6 miljard euro) omgezet. Dat is 17,9 procent meer dan vorig jaar. Dit zou komen doordat consumenten meer vertrouwen hebben in de economie.

Adobe Analytics meette de omzet van de honderd grootste Amerikaanse online retailers. Tijdens de twee feestdagen werd in totaal 7,9 miljard dollar uitgegeven. 40 procent van de aankopen werd via de telefoon gedaan. Dat jaar ervoor was dit nog 29 procent.

Er wordt verwacht dat vandaag – op Cyber Monday – nog eens 6,6 miljard dollar (5,5 miljard euro) zal worden besteed. Dinsdag aanstaande wordt door de nationale retailfederatie NRF de cijfers van Thanskgiving, Black Friday en Cyber Monday openbaar gemaakt.

In Nederland en Europa neemt de interesse voor de koopjesdag steeds meer toe. Vooral onder millennials wordt Black Friday bekender. Motivaction deed naar aanloop van het nationale discountevent representatief onderzoek onder 1032 Nederlanders. Daaruit bleek dat één op de vijf Nederlanders inmiddels weet wat Black Friday inhoudt (21 procent) en 44 procent weet de dag goed te plaatsen, aldus Motivaction. Onder de millennials, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000, is 84 procent op de hoogte. Onder de genoemde millennials zei zo’n 32 procent op zoek te gaan naar koopjes, terwijl bij de 55-plussers dit percentage nog maar rond de 7 procent ligt. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan ‘gewoon lekker te willen shoppen’, maar ook sinterklaas- of kerstaankopen spelen een flinke rol in het koopgedrag.

Lees ook: Black Friday in Nederland vooral bekend onder millennials

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN