• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Black Friday toch een drukke koopdag - vooral online

Black Friday toch een drukke koopdag - vooral online

Door Caitlyn Terra

28 nov 2022

Business

Beeld: FashionUnited

Ondanks de diverse Green Friday-initiatieven, blijken consumenten toch gretig gebruik te hebben gemaakt van Black Friday-aanbiedingen. Dit blijkt uit cijfers van zowel Betaalvereniging Nederland als van creditcardverstrekker ICS. Wel bleek de shopfeestdag voornamelijk online plaats te vinden.

Op vrijdag lagen de online betalingen namelijk 55 procent hoger dan een normale vrijdag. De omzet lag zelfs 70 procent hoger. Bij fysieke winkels werd er 10 procent vaker betaald en lag de omzet 15 procent hoger, aldus Betaalvereniging Nederland. In de cijfers van de vereniging zijn betalingen met iDeal maar ook met creditcards meegenomen. Bij ICS zelf steeg het aantal creditcardtransacties met 13 procent op Black Friday.

Betaalvereniging Nederland schat dat op Black Friday 20,5 miljoen keer werd afgerekend met pinpassen en creditkaarten. Het totaalbedrag bereikte 588 miljoen euro in fysieke winkels. Online werden 6,43 miljoen betalingen gedaan voor een totaalbedrag van 550 miljoen euro.

Betaalvereniging Nederland
Black Friday