• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Blue Tomato CEO: Nieuwe markten op het oog, waaronder België

Blue Tomato CEO: Nieuwe markten op het oog, waaronder België

Door Ole Spötter

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
CEO Adam Ellis Beeld: blue-tomato.com

De Oostenrijkse sportartikelenwinkel Blue Tomato, die dit jaar 35 jaar bestaat, groeit gestaag in Europa en breidt uit naar nieuwe markten, zoals onlangs naar Italië. Daarnaast is de boardsportspecialist ook onderweg met zijn amateur skateboardtoernooi 'Best Foot Forward Europa Tour'. Adam Ellis, CEO van Blue Tomato, legt uit wat klanten aan het rollen brengt, de uitbreidingsplannen van het bedrijf en de impact van skateboarden op mode.

Over Blue Tomato:

    Blue Tomato werd in 1988 opgericht door voormalig Europees snowboardkampioen Gerfried Schuller in een garage in Schladming. In de afgelopen 35 jaar is de Oostenrijkse sportwinkel uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met ongeveer 850 werknemers en meer dan 80 winkels in acht landen, dat sinds 2012 eigendom is van de Amerikaanse kledingretailer Zumiez.

Welke kledingstukken doen het op dit moment goed bij Blue Tomato?

We hebben sterke resultaten gezien in herenkleding, dameskleding, accessoires en schoenen. Onze klanten zijn op zoek naar merken en producten die on trend zijn, zoals losse broeken en nieuwe merken die anders zijn dan wat er over het algemeen op de markt te vinden is.

Welke merken zijn op dit moment bijzonder populair bij uw klanten?

Merken die zich richten op milieuduurzaamheid blijven het goed doen bij onze klanten, net als merken die de lifestyle die wij vertegenwoordigen authentiek weerspiegelen.

Modemerken richten zich momenteel op modellen die doen denken aan de dikke skateschoenen van begin jaren 2000. Speelt deze trend ook een rol voor jullie als speciaalzaak?

We blijven samenwerken met schoenmerken om nieuwe trends te ontdekken en het is duidelijk dat de Y2K mode en chunky schoenen deel uitmaken van de nieuwste schoenentrend. We zien ook de reactie van schoenenretailers dat hun belangrijkste streetwearstijlen uit de skatebranche komen.

Best Foot Forward Europa Tour Beeld: Hannes Mautner / Blue Tomato

Welke andere trends zie je op dit moment die uit de boardsport komen en nu de mode beïnvloeden?

De skateboard-lifestyle is altijd nauw verbonden geweest met streetwear en opkomende trends. Hoewel deze trends cyclisch van aard kunnen zijn, zijn er altijd nieuwe combinaties die uniek zijn voor die tijd. Het is duidelijk dat skateboarden de afgelopen jaren de aanzet heeft gegeven tot de huidige stijl van broeken, maar als je kijkt naar andere kerntrends rond zoals basics met logo’s, dan zijn ook die voortgekomen uit de skate-lifestyle.

Blue Tomato is nu actief in de fysieke detailhandel in acht landen. Op welke markten richten jullie je nu?

Na de opening in Italië in het voorjaar, zullen we onze aanwezigheid op de markt verder uitbreiden en in het najaar uitbreiden naar België.

Is uitbreiding buiten de Europese grenzen ook denkbaar?

We richten ons op waar we klanten hebben en geven hen de mogelijkheid om te winkelen hoe en wanneer zij dat willen. We hebben veel succes gehad bij het identificeren van kansen op basis van onze digitale vraag en het opbouwen van markten waar we een gevestigd klantenbestand hebben. Wereldwijd zijn er duidelijk kansen voor Blue Tomato, maar we hebben nog veel mogelijkheden om onze klantenbasis in Europa te bedienen en daar ligt onze focus.

Blue Tomato Store in Amsterdam Bild: blue-tomato.com

Hoeveel nieuwe openingen staan er momenteel gepland?

We zullen dit jaar tien winkels openen. Dit aantal is voor ons een duurzame manier om vooruitgang te boeken in termen van winkelaantallen. Het openen van nieuwe markten brengt een zekere complexiteit met zich mee voor het bedrijf en onze teams. Daarom proberen we een evenwicht te vinden tussen de groei van nieuwe markten en de groei van onze winkels, zodat we onze teams op succes kunnen voorbereiden.

Merken jullie een neerwaartse trend in de interesse voor boardsportproducten na de extreme drang om te bewegen en actief te zijn tijdens de pandemie?

Sinds het einde van de pandemie hebben we een daling in hardware gezien. Het mooie van een lifestylebedrijf is dat je de flexibiliteit hebt om te veranderen en toch aan de vraag van klanten te voldoen.

Hoewel hardware een uitdaging is geweest, hebben we groei gezien in streetwear, schoenen en accessoires, wat het verlies in hardware meer dan compenseert. De teams hebben uitstekend werk geleverd door te begrijpen wat onze klanten aanspreekt en aan die behoeften te voldoen.

Blue-Tomato-Store in Vöcklabruck Beeld: Blue-tomato.com

Tot slot. Hoe gaat u het huidige boekjaar afsluiten?

Als je me kunt vertellen hoeveel het gaat sneeuwen, kan ik je vertellen hoe we het jaar gaan afsluiten. Natuurlijk is de seizoensgebonden winterbusiness een belangrijk onderdeel van ons merk en de manier waarop we onze klanten bedienen, dus veel zal afhangen van de omstandigheden in de markten waar we actief zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat we winst zullen maken en het jaar sterk zullen afsluiten, omdat ik vertrouwen heb in onze teams, de kracht van ons assortiment en het belang van Blue Tomato voor onze klanten.

Dit interview is schriftelijk en in het Engels afgenomen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Blue Tomato