'Bol.com is meest, en Amazon is minst geliefde online marktplaats in Nederland'
bezig met laden...
Bol.com is de favoriete online marktplaats van Nederlandse consumenten. Tweederde van de consumenten in Nederland verkiest Bol.com boven webwinkels als Coolblue en Amazon. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde MarketPlace Monitor, een onderzoek van marktplaatsspecialist Maze-One en onderzoeksbedrijf MeMo2.
Vooral de grote bekendheid van Bol.com maakt het een geliefde online marktplaats bij Nederlandse consumenten, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast hebben consumenten vertrouwen in het platform wat betreft de bezorging van bestellingen. “Het verbaast me niets dat Bol.com zo’n sterke positie in Nederland heeft,” verklaart Tim van der Bilt, managing director bij Maze-One, over de resultaten. “Daar hebben ze jarenlang keihard voor gewerkt,” aldus Van der Bilt.
Amazon is het minst in trek bij Nederlandse consumenten
Bol.com wordt gevolgd door Coolblue, dat minder bekend en betrouwbaar wordt geacht. Van de consumenten geeft 39 procent de voorkeur aan Coolblue boven andere online marktplaatsen. Ook werden webwinkels AliExpress, Wish en Amazon geanalyseerd. Die laatste is het minst geliefd onder Nederlandse consumenten, zo komt naar voren uit het onderzoek. Reden is dat men het platform het minst bekend vindt, en de producten te duur. Voornamelijk producten in de categorieën ‘persoonlijke verzorging’ en ‘huishoudelijke producten’ worden bij Amazon te prijzig bevonden. Daarentegen denken Nederlandse consumenten bij AliExpress het goedkoopst te kunnen winkelen.
Dat consumenten Amazon, een Amerikaans platform, als duur bestempelen, is volgens Van der Bilt bijzonder. Hij stelt dat eerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de prijzen op Amazon lager dan gemiddeld zijn. Een mogelijke reden voor deze perceptie is dat Amazon geen officiële Nederlandse website heeft, en dat bestellingen via de Duitse variant moeten worden gedaan.
De MarketPlace Monitor wordt ieder kwartaal uitgevoerd. De onderzoekers willen daarmee in de gaten blijven houden hoe het winkelgedrag van consumenten verandert.
Beeld: Bol.com Persinformatie - Beeld archief