Boohoo lanceert kindermode, groeit razendsnel in H1
bezig met laden...
De Britse online retailer Boohoo heeft aangekondigd het huidige assortiment te zullen uitbreiden met een kinderkledinglijn. BoohooKids zal in oktober gelanceerd worden, aldus het bedrijf.
De nieuwe lijn zal voor 70 procent bestaan uit meisjeskleding, terwijl de overige 30 procent uit jongensmode bestaat. De stijl van de kindercollectie is gebaseerd op die voor volwassenen met een reeks ‘mini-me’ stijlen. Onlangs lanceerde de retailer al herenmode, petite maten, extra-lange maten en een sportieve lijn.
Petite en grote maten doen het goed
De lancering van nieuwe categorieën als lingerie, petite en grote maten heeft Boohoo geen windeieren gelegd. Het bedrijf dankte de forse bruto winststijging van maar liefst 130 procent in het eerste halfjaar deels aan de de flinke groei van petite en grote maten, terwijl lingerie een ‘zeer veelbelovende start’ had gemaakt.
De brutowinst bedroeg 14,4 miljoen pond (16,7 miljoen euro), terwijl de omzet met 40 procent steeg naar 127 miljoen pond (147,4 miljoen euro). De winst steeg zelfs ondanks een daling van de bruto marge naar 55,3 procent als gevolg van een reeks advertenties en kortingsacties die het bedrijf voerde om koopjesjagers te lokken. Het bedrijf zal desondanks deze strategie blijven volgens, aldus CFO Neil Catto.
De in Manchester-gevestigde groep richt zich met zijn eigen collectie betaalbare mode voornamelijk op vrouwen in de leeftijden 16 tot en met 24. Met 4,5 miljoen actieve klanten, is het klantenbestand van Boohoo sinds vorig jaar met 28 procent gegroeid.
Het bedrijf verwacht voor dit boekjaar een omzetgroei van 30 tot 35 procent. Aanvankelijk had de groep een prognose van ongeveer 25 procent gemaakt, maar met een forse omzet in het Verenigd Koninkrijk en het buitenland is Boohoo nu nog optimistischer.
De groep onthulde tevens dat het overweegt online moderetailer PrettyLittleThing over te nemen voor maart 2017. De Britse site wordt aangestuurd door de zoon van Boohoo-oprichter Mahmud Kamani. Hoewel beiden handelen in betaalbare mode, zijn de twee bedrijven verschillend genoeg om naast elkaar te bestaan, aldus Boohoo mede-ceo Carol Kane. “Er is een overlap, maar terwijl wij gericht zijn op een breder publiek, zijn zij wat pittiger, meer celebrity-gericht en gewaagder,” zei Kane in een gesprek met de Financial Times.
Foto: Boohoo.com