• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brunello Cucinelli boekt opnieuw groei in 2016

Brunello Cucinelli boekt opnieuw groei in 2016

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

2016 is weer een goed jaar geweest voor de luxe kasjmierspecialist Brunello Cucinelli. Het Italiaanse modebedrijf boekte een jaaromzet van 456 miljoen euro, een stijging van 10,1 procent ten opzichte van vorig jaar.

”Opnieuw een fantastisch jaar voor onze industrie is afgesloten met twee-cijferige omzetgroei en, naar onze mening, een mondiaal gunstig imago voor ons merk,” zei voorzitter en CEO Brunello Cucinelli in een persbericht. “Gezien de hoogte van de omzet, verwachten we dezelfde trend voor de winst.” Volgens Cucinelli zorgden een ‘uitstekende’ verkoop van de wintercollectie 2016 en een succesvolle campagne voor de nieuwe zomercollectie voor een positief vooruitzicht. De definitieve cijfers worden op 9 maart gepubliceerd.

De nettoschuld bedroeg ongeveer 51 miljoen euro, ruim 5 miljoen euro minder dan in 2015.

Groei in alle markten

De groei vond plaats in alle markten. In de Italiaanse thuismarkt - die 16,7 procent van het totaal vertegenwoordigt - steeg de omzet met 7,3 procent naar 76,2 miljoen euro.

In de rest van Europa groeide de omzet met 5,8 procent naar 136,4 miljoen euro. Deze markt vertegenwoordigt bijna 30 procent van de totaalomzet.

De omzet nam in Noord-Amerika - met 36,8 procent de grootste markt van het merk - met 7,1 procent toe naar 167,6 miljoen euro. China en omstreken boekte een flinke groei van 21,8 procent naar 31,4 miljoen euro, maar vertegenwoordigt nog slechts 6,9 procent van het totaal. Volgens Brunello Cucinelli groeide de omzet ook buiten China, in plaatsen als Hongkong, Macau en Taiwan, dankzij toegenomen toerisme.

In de Rest van de Wereld steeg de omzet met 39,4 procent naar 44,4 miljoen euro.

De omzet groeide in het Verre Oosten, met name in Japan, grotendeels dankzij toegenomen toerisme en de opening van een nieuwe winkel in Tokyo in september 2015. Hiermee nam het aantal vierkante meters toe, hetgeen bijdroeg aan de algehele omzet. Ook het Midden-Oosten profiteerde van de opening van een boetiek in Dubai.

De vergelijkbare omzet steeg ondertussen met 3,9 procent, dankzij de opening van vijf winkels in 2016. Inmiddels telt het merk 86 eigen winkels. De omzet van monobrandwinkels steeg met ruim 17 procent naar 226,3 miljoen euro.

De omzet uit monobrand groothandelsactiviteiten steeg met 2 procent naar 34,2 miljoen euro, terwijl het multibrandkanaal een stijging van 4,2 procent naar 195,5 miljoen euro noteerde.

Brunello Cucinelli investeerde in 2016 ongeveer 30 miljoen euro in de opening van boetieks en de ontwikkeling van technologie en digitale activiteiten. Hiermee rond het bedrijf een periode van vier jaar van intensieve investeringen af, dat in totaal opliep tot 150 miljoen euro.

Foto: Brunello Cucinelli homepage

Brunello Cucinelli