Modehuis Burberry heeft een omzet van 1,4 miljard (2 miljard euro) pond geboekt, wat neerkomt op een stijging van 9 procent. In de Verenigde Staten en de EMEIA was een grote vraag naar de bekende trenchcoat en sjaals en daar werd een dubbelcijferige groei geboekt. De detailhandelsverkoop steeg met 13 procent, de omzet groeide met 9 procent.

In een reactie op de prestaties zegt CEO Christopher Bailey: "We zijn blij om een ​​sterke tweede helft te melden, ondanks een onzekere externe omgeving. De totale omzet groeide met 9 procent en de detailhandel met 13 procent, omdat de klanten sterk hebben gereageerd op productinnovatie, en we blijven investeren in digitale en retail initiatieven, waaronder de flagship openingen in Los Angeles en Japan."

In de tweede helft van 2014 werd er een dubbelcijferige omzetgroei geboekt in Amerika en EMEIA, met sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Zowel binnenlandse klanten als toeristen kochten veel Burberry-producten. In de regio Azië/Pacific boekte het bedrijf een mid-single-digit percentage, met vergelijkbare omzetgroei. China en Korea groeide eveneens met een mid-single-digit percentage, maar de markt in Hongkong vertraagde. In alle regio’s deed e-commerce het goed. In het tweede half jaar opende Burberry 7 winkels en werden er 9 winkels gesloten.

De groothandelsomzet bleef onveranderd met een daling van 1 procent. Zonder de beauty-afdeling mee te rekenen, daalde de omzet met 3 procent. Zoals verwacht zijn groothandelklanten voorzichtig met het bestellen aan de Europese klant en de Aziatische markt. Het succes van het My Burberry parfum zorgde voor een omzetstijging van 8 procent in de groothandel van beautyproducten. Voor 2015 komt dat neer op een groei van 25 procent.

Burberry verwacht dat de wisselkoersen een grote invloed zullen hebben op de resultaten voor dat jaar. Voor 2015 wordt op een groothandel een winstdaling van 25 miljoen pond gerekend.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN