Burberry sluit eerste transformatiejaar af met stijging operationele winst

Burberry is nog vol bezig met de transformatie naar ‘het nieuwe Burberry’, zo meldt het Britse modehuis in het jaarverslag. Afgelopen jaar voerde het bedrijf met de nieuwe creatief directeur Riccardo Tisci diverse veranderingen door, maar Burberry is er nog niet. Het transformatiejaar sloot het bedrijf af met een stijging van de operationele winst, maar de omzet daalde licht.

De operationele winst kwam neer op 437 miljoen pond (493,4 miljoen euro), waardoor het bijna op het niveau van 2015 is. De omzet kwam neer op 2,72 miljard pond (3 miljard euro). De resultaten voldoen aan de richtlijnen gesteld door het bedrijf die het wil behaalden tijdens de herpositionering. “De afgelopen twaalf maanden hebben we vooruitgang geboekt met ons plan om Burberry te transformeren en herpositioneren en waarde op de lange-termijn te leveren,” aldus CEO Marco Gobetti in het jaarverslag. “Ook al zijn we nog maar halverwege de eerste fase van de transformatie, de eerste reacties van klanten zijn positief en dat is aanmoedigend.”

Transformatie Burberry krijgt positieve reacties in boekjaar 18/19

De omzet in de retail bleef gelijk en leverde de hoogste omzet, 2,1 miljard pond (2,3 miljard euro). In de wholesale steeg de omzet met 7 procent naar een bedrag van 488 miljoen pond (550 miljoen euro). Uit de licenties van Burberry kwam een omzet van 46 miljoen pond (51,9 miljoen euro) door een stijging van 53 procent. De Asia Pacific regio is op het gebied van omzet de grootste regio voor Burberry. In het gebied werd een omzet van 1,1 miljard pond behaald (1,2 miljoen euro) door een stijging van 2 procent. In de EMEIA werd een omzet van 958 miljoen pond (1,08 miljoen euro) behaald door eveneens een stijging van 2 procent. In Amerika bleef de omzet van Burberry gelijk op een bedrag van 612 miljoen pond (690,4 miljoen euro).

Mannenmode van Burberry zag de grootste omzetstijging het afgelopen boekjaar, 8 procent. De categorie behaalde een omzet van 698 miljoen pond (787,2 miljoen euro). Bij damesmode en kindermode werden toenames van 3 en 2 procent genoteerd. De omzet in accessoires, het grootste segment, daalde met 3 procent naar 1,013 miljard pond (1,14 miljard euro).

Beeld: Burberry Plc website

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN