Burberry treft maatregelen om winst op te schroeven
bezig met laden...
Burberry wil de komende drie jaar zo'n 100 miljoen pond bezuinigen. Het bedrijf gaat zijn retailactiviteiten stroomlijnen en neemt de logistiek onder de loep. De collecties moeten inkrimpen en er komt meer aandacht voor tassen en klantenservice. Het is een greep uit vergaande maatregelen die het luxeconcern donderdag heeft aangekondigd. De reden is urgent: afgelopen jaar is de winst met 10 procent gedaald zo blijkt uit de voorlopige resultaten over het gebroken boekjaar dat eindigde op 31 maart 2016.
De omzet is met 1 procent gedaald naar 2,5 miljard pond (3,1 miljard euro). De winst voor belastingen daalde 10 procent naar 421 miljoen pond (537 miljoen euro). Burberry heeft last van afgenomen uitgaven op de Aziatische en vooral de Chinese markt. Niet alleen komen er minder Chinese toeristen naar Europa, ook de vraag in shopping paradijs Hongkong loopt terug. Burberry genereert zo'n 40 procent van de totaalomzet in China en 9 procent in Hongkong.
Ten einde het tij te keren focust Burberry op productlijnen waar nog muziek in zit zoals tassen. Eerder heeft het merk de klassieke trenchcoat en sjaals opnieuw in de markt gezet met goed resulaat. Daar staat tegenover dat de kledingcollecties van het merk worden afgeslankt. In november maakte Burberry al bekend dat het de drie aparte lijnen Burberry Prorsum, Burberry Britt en Burberry London samenbrengt onder één label.
In het persbericht van donderdag worden geen veranderingen in het management van het bedrijf aangekondigd. Volgens diverse Britse media neemt de druk op CEO en creatief directeur Christopher Baily toe om een tweede man of vrouw aan de top van het bedrijf te benoemen. Baily bekleedt de twee topposities van Burberry sinds het vertrek van CEO Angela Ahrendts drie jaar geleden. Volgens critici schiet Baily's bestuurlijke kennis tekort. Desgevraagd wilde het bedrijf niet reageren op de vraag of het bedrijf op zoek is naar topbestuurder. Wel erkent Baily in dagblad The Telegraph: "We zijn ons ervan bewust dat bepaalde vaardigheden moeten worden aangescherpt."
Foto: Burberry Art of the Trench event in Seoul