Buro Hause zet koers naar de toekomst: Belgische uitbreiding en moderne PR als speerpunten
Laurèl Bodenhorst Meyer staat sinds ruim een jaar aan het hoofd van communicatiebureau Buro Hause. Onder haar leiding is het bureau aan een nieuw hoofdstuk begonnen met onder andere een nieuwe naam en recent een team in België. De topvrouw vertelt over de beslissing om het communicatiebureau over te nemen, de toekomst van marketing en wat er nog op de horizon staat.
Buro Hause is het voormalige MaisonPR. Het bureau werd opgericht door Melanie van Wijk en Linda Botter. Bodenhorst Meyer zat al jaren in de PR en kwam in contact met de eigenaar van de N11 Group, die op dat moment nog maar kort daarvoor MaisonPR had overgenomen. “Ik kwam in contact via een oud-collega van mijn eerste baan. Die werkte bij MaisonPR en die zei tegen Erik [de eigenaar, red.], moet je niet eens met Laurèl gaan praten?”
Hoewel Bodenhorst Meyer niet per se op zoek was naar een nieuwe uitdaging, ze zat namelijk op een goede plek, hielp het feit dat ze het volledige vertrouwen kreeg om haar eigen visie uit te voeren bij haar keuze. “Erik zei: ‘Ik ben dan wel de CEO van de N11 Group, maar jij krijgt de sleutel van Buro Hause en je mag ermee doen wat je wilt’.” Uiteindelijk, na twee maanden overwegen (“Ben ik er klaar voor om deze verantwoordelijkheid te nemen,? Ik heb nog nooit een bedrijf geleid”), zei ze ja. “Ik heb lang gedacht: ‘Wanneer komt het addertje onder het gras vandaan?’”, lacht ze, “maar dat is niet gebeurd.”
Laurèl Bodenhorst Meyer over het vormgeven van Buro Hause
Ze startte in juli 2024 met een duidelijke visie voor het bureau. “Dat ben ik stap voor stap gaan uitvoeren en vooral niet te snel alles willen.” Het feit dat het bedrijf al een geschiedenis had van 13 jaar, maakte het een andere ervaring dan een eigen communicatiebureau van de grond opbouwen. “Je hebt een enorm klantenportfolio, maar zij zijn ook de oude eigenaressen gewend. Ik kwam binnen en ik voelde wel meteen van: ‘Oké, wie ben jij? Ga maar even laten zien wat je kan.’ Dat gebeurt wel vaker als er een nieuw management komt en MaisonPR was ook pas overgenomen door N11 Groep. Hierdoor zijn ook wat klanten weggegaan. De eerste periode, laten we zeggen het eerste halfjaar, was echt heel uitdagend. Je moet zorgen dat de klanten aan je gewend raken en dat alles in goede banen wordt geleid, maar ik moest ook een volledig nieuw team bouwen.” Deze periode noemt Bodenhorst Meyer als uitdagend, maar ook leuk en leerzaam.
Een van de dingen die is veranderd bij het communicatiebureau is de naam. Eind 2024 werd de nieuwe naam Buro Hause onthuld. Het is een knipoog naar de oude naam die niet altijd iedereen opvalt. “ ‘Maison’ is natuurlijk een huis en ‘Hause’ is ook een huis. We wilden MaisonPR niet afsluiten, want ze hebben een super mooi bedrijf gebouwd. We willen met Buro Hause een stukje behouden van wat de afgelopen jaren is neergezet, maar een nieuwe twist geven voor de toekomst.”
De meest recente uitvoering van de strategie is het toevoegen van een afdeling in België. “We waren al actief in België, maar we hadden nog geen foot on the ground”, zo legt Bodenhorst Meyer uit. “We merkten dat dit steeds meer nodig werd. Grote merken zien de Benelux vaak als één land en dat is niet zo. Het is dus echt nodig om een team in België te hebben dat lokaal kan intappen op de markt.”
Nieuwe aanwinst Justine van Bauwel geeft leiding aan het lokale Belgische team. Ze runt al enkele jaren haar eigen PR- en social agency en heeft klanten zoals Elliot & Ostrich Jewelry en Twice as Nice Jewelry. Deze klanten heeft ze ook meegenomen naar Buro Hause. Voor haar eigen agentschap werkte ze onder andere bij Vogue, L’Oréal en Unilever. “Justine is super bekend in het Antwerpse. Ze werkte in haar eentje met freelancers, maar was klaar voor de volgende stap. We hebben elkaar toevallig ontmoet op een huwelijk van een vriendin en in gesprek geraakt. Dat klikte enorm. We hadden dezelfde visie.” Het gehele proces van de eerste koffie tot de uiteindelijke handtekening duurde zeven maanden. “Het moet wel echt kloppen, het moet helemaal passen.”
Hoewel de toevoeging nog recent is, merkt Buro Hause nu al het verschil. “Het is zeker een goede keuze geweest. De markt is zo anders. Daarbij schieten de new-business-aanvragen uit de grond als paddenstoelen. Daar hebben we natuurlijk ook aan gewerkt het afgelopen jaar, maar met de komst van België erbij is dat alleen nog maar mooier geworden.”
De toekomst van PR bij Buro Hause: “Zorgen dat je eigen middelen hebt om verhalen te vertellen”
Het is allemaal onderdeel van de visie van Bodenhorst Meyer voor Buro Hause. Die visie is tweeledig, zo legt ze desgevraagd uit. “Enerzijds houd ik erg van het werken met merken die echt ergens voor staan en een verhaal hebben. We leven in een wereld waar producten, en de keuze daardoor, oneindig zijn. Maar merken die echt ergens voor staan, body empowerment bijvoorbeeld, dat doet iets met mij. Ik kan dan creatief bouwen met mijn team en dan gaat het om iets groters dan het product. Dat is enerzijds mijn visie voor het bureau, dat ik met deze merken wil werken.”
Het tweede stukje van de visie is ‘moderne PR’. “Toen ik ooit begon vijftien jaar geleden, was print nog 90 procent van alle marketing. Er kwamen net blogs. Sindsdien is het helemaal omgeslagen, maar ik vind het juist leuker geworden. Je kunt namelijk zoveel meer. Print is nog steeds heel mooi, maar je kunt nu zoveel meer voor merken doen.” Zo heeft het bureau recent een eigen videopodcast gelanceerd zodat ze de diepte in kunnen gaan met verhalen. “Dat vind ik een mooi stukje moderne PR, echt breder kijken dan alleen artikelen of influencer marketing.”
“Als ik kijk naar de PR, dan heb ik het gevoel dat we heel erg moeten gaan kijken naar de toekomst. Wat zijn de kanalen van de toekomst, want PR is niet alleen maar plat. Ik denk dat heel veel mensen vanaf de buitenkant weleens kunnen denken dat het alleen maar om de glam gaat. Een product hier en daar, maar het gaat zoveel verder. Het wordt heel moeilijk voor merken om op een laagdrempelige manier goed hun verhaal te vertellen, omdat er informatieovervloed is. Dus ik geloof heel erg in het zorgen dat je als PR-bureau je eigen middelen hebt om een diepteverhaal te vertellen, zoals dus zo’n videopodcast.”
“We proberen klanten ook te laten zien dat het niet alleen om het grote bereik gaat, maar dat je ook met kleine dingen waar precies de juiste doelgroep komt, nog meer bereikt. Dat is niet voor iedereen makkelijk, want veel zijn nog gewend aan ‘hoe meer zichtbaarheid op socials, hoe beter’, maar dat is zeker niet altijd het geval.”
Met alle ijzers in het vuur en de toevoegingen van de laatste tijd is Buro Hause aan het voorsorteren op succes. “Het ziet ernaar uit dat wij 2026 heel leuk ingaan. Ik had nooit durven dromen dat alles zo snel zou komen.”
OF LOG IN MET