• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Campagne met atleet Kaepernick slimme zet: marktwaarde Nike stijgt met 5,1 miljard euro

Campagne met atleet Kaepernick slimme zet: marktwaarde Nike stijgt met 5,1 miljard euro

Door Angela Gonzalez-Rodriguez

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|ANALYSE

De nieuwste campagne van Nike waarin American Football verdediger Colin Kaepernick een hoofdrol speelt heeft Nike geen windeieren gelegd: de marktwaarde van het bedrijf is met maar liefst 6 miljard dollar (5,1 miljard euro) gestegen. Daarnaast is ook de koers van het sportmodemerk stijgende sinds de lancering van de controversiële reclame.

Eerder deze zomer besloot Nike om de voormalige verdediger Colin Kaepernick als woordvoerder en gezicht van hun campagne ter ere van het dertigjarig jubileum van de ‘’Just do it’’ slogan. De voormalige speler van de Amerikaanse topclub NFL was in 2016 één van de eersten die op zijn knieën ging tijdens het volkslied, waarmee hij een beweging startte tegen raciale ongelijkheid. Gelijk nadat Nike had bekendgemaakt dat het met Kaepernick in zee ging, boycotten critici van de speler Nike door hun sokken en sneakers van het merk te verknippen en te verbranden.

Als gevolg daarvan werd voorspeld dat Nike ongeveer 4 miljard dollar (3,4 miljard euro) zou verliezen. De werkelijkheid bleek een stuk voorspoediger voor ‘s werelds grootste sportlabel. Midden september stond de aandelenkoers van het bedrijf namelijk op recordhoogte en vlogen producten over de toonbank als warme broodjes. Sinds de lancering van de campagne heeft Nike de verkoopcijfers met maar liefst 61 procent zien stijgen, zo stelt Reuters.

Van niets naar de beurs: Nike aandelen stijgen na campagne met Kaepernick

Art Hogan, hoofd marketing strategie bij B. Riley RBR, vertelde aan CBS News het volgende over Nike: “Ik geloof niet dat ze zomaar hebben bedacht om deze reclame te lanceren. Zo van, ‘’Laten we politieke-correctheid zelfmoord plegen.” Mensen stemmen met hun portemonnee, en de overduidelijke winnaar in sportmode blijft Nike,” zo denkt Hogan.

Volgens CBS New is de marktwaarde van Nike in de eerste maand na de lancering van de campagne bovendien met maar liefst 6 miljard dollar (5,1 miljard euro) omhoog gegaan.

Verwachte omzet van 8,5 miljard euro voor Nike dit kwartaal

Volgens Market Watch zal Nike naar verwachting een omzet van 9,93 miljard dollar (8,45 miljard euro) behalen in dit kwartaal - dit in vergelijking met 9,07 miljard dollar (7,7 miljard dollar) vorig jaar.

Gerelateerd aan dit nieuws werd op 20 september een rapport gepubliceerd door ‘MarketBeat’ waaruit blijkt dat de waarde per aandeel door Susquehanna Bancshares werd verhoogd van 93 dollar (79 euro) per aandeel naar 100 dollar (85 euro) per aandeel. Momenteel hebben ze een positieve rating op de beurs voor schoenen.

Ook andere effectenhandelaren hebben hun voorspellingen over Nike recentelijk bijgesteld. Zo heeft Morgan Stanley de prijs voor een Nike-aandeel gelijkgesteld aan 88 dollar (75 euro) en raden zij aan om nu aandelen te kopen. Analisten van Needham & Company LLC rectificeerden de eerdere voorspelling die zij op 19 september hadden uitgebracht. Tot slot bracht Riley een ‘neutrale’ rating uit en werd de aandelenprijs door hen vastgesteld op 84 dollar (71 euro) per aandeel tegenover hun eerdere verwachting van 76 dollar (65 euro) per aandeel.

Dit artikel verscheen maandag 24 september op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: May-Anne Oltmans.

Foto: via Nike Newsroom

Nike