• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Cavalli ziet omzet met 4,2 procent stijgen in 2014

Cavalli ziet omzet met 4,2 procent stijgen in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Roberto Cavalli Group heeft 2014 afgesloten met een omzetstijging van 4,2 procent. De winst steeg met 8,9 procent tot 24,4 miljoen euro. Dat heeft het Italiaanse modehuis bekend gemaakt.

De EBITDA steeg met 8,9 procent tot 24,4 miljoen euro. In het fiscale jaar dat eindigde op 31 december, steeg de omzet met 4,2 procent tot 209,4 miljoen euro.

Groothandel Cavalli daalt door slechte markt in Rusland

De omzet stijging was vooral toe te schrijven aan een stijging van 6 procent in de retaildevisie, dankzij nieuwe winkels in Wenen, Saint-Tropez, Hongkong en Milaan. De groothandel daalde met 4 procent, wat voornamelijk te wijten was aan de moeilijke marktsituatie in Rusland. De detailhandel vertegenwoordigde 68 procent van het totaal en steeg met 1,2 procent.

Aan het eind van 2014 had Cavalli 190 winkels, dat zijn er 11 meer dan een jaar daarvoor. Van deze winkels zijn 91 filialen onder de naam ‘Roberto Cavalli’, 54 winkels van ‘Just Cavalli’, 28 winkels van ‘Cavalli Class’ en 17 winkels van ‘Roberto Cavalli Junior’.

De omzet uit licenties steeg 11,6 procent. Ondanks het groeiende aantal licenties, beïnvloeden de problemen van het negatieve kredietherstel de eerste resultaten. Een van de voormalige Cavalli Class-licentiehouders is afgelopen jaar in financiële problemen gekomen en heeft zich teruggetrokken.

In oktober 2014 tekende de ontwerper een licentie van zes jaar voor de productie en distributie van de Cavalli Class-lijn voor heren- en dameslijn met het in Italië gevestigde Swinger International. Vooral de junior- en huiscollecties van Roberto Cavalli doen het goed. Eveneens zijn er twee nieuwe Cavalli Clubs geopend in Miami en Ibiza, als twee nieuwe cafés in Ryadh en Dubai.

Onderhandelingen meerderheidsbelang Cavalli in volle gang

Momenteel onderhandelt oprichter en ontwerper Roberto Cavalli met het Italiaanse fonds Clessidra over een overname van 90 procent van het bedrijf. Volgens Italiaanse bronnen zijn de onderhandelingen in een vergevorderd stadium. Voorheen was Cavalli maanden lang in gesprek met het Russische investeringsbedrijf VTB Capital en de verkoop van een meerderheidsbelang aan de investeringstak van de Russische VTB Bank zou in het najaar van 2014 plaatsvinden. Maar door de crisis in de Oekraïne en de daling van de roebel is de verkoop niet doorgegaan.

Het is overigens niet de eerste keer dat Cavalli met Clessidra om de tafel zit; in 2009 strandden de onderhandelingen tussen de twee bedrijven. Meerdere malen kon Cavalli het niet eens worden met de potentiele investeerders over de bedrijfswaarde. Mocht de verkoop dit keer wel lukken, dan zou Francesco Trapani, vicevoorzitter van Clessidra en voormalig voorzitter van LVMH's horloge- en sieradendivisie, CEO van Cavalli worden, terwijl Roberto Cavalli zelf aandeelhouder zou blijven. Daarnaast gaan er geruchten dat de chief designer Peter Dundas van Pucci in de race is om de nieuwe creatief directeur te worden. De verwachting is dat er begin 2015 een overeenkomst wordt ondertekend. En hoewel er geen bedragen bekend zijn gemaakt, werd Cavalli tijdens de onderhandelingen met VTB gewaardeerd op ruim 1 miljard dollar.

Rechtszaak om graffiti-prints overschaduwt resultaten

De jaarresultaten vallen samen met de rechtszaak die tegen Roberto Cavalli is aangespannen. Voor zijn lijn ‘Just Cavalli’ zou hij prints hebben gebruikt van Californische graffitikunstenaars, de zogeheten Mad Society Kings graffiti crew, die nu een schadevergoeding eisen bij de rechter.

Volgens kunstenaars Jason ‘Revok’ Williams, Victor ‘Reyes’ Chapa en Jeffrey ‘Steal’ Rubin lijken de graffiti-prints te veel op die van hun project in San Francisco uit 2012. De rechtszaak is ingediend in augustus 2014. Cavalli heeft met zijn handtekening of de combinatie met een andere print laten lijken dat de print van hem is, zeggen de graffitikunstenaars. Cavalli heeft in reactie op de dagvaarding een verklaring afgegeven, waarin hij spreekt van ‘zeer inflammatoire beschuldigingen die geen feitelijke basis hebben en die onjuist zijn’.

Eerder werd het merk aangeklaagd door de MTO Shahmaghsoudi School of Islamic Sufism. Cavalli zou het logo van de school hebben gebruikt in de campagne van zijn nieuwe parfum.

Cavalli