(advertentie)
(advertentie)
CBS: Consumentenvertrouwen op recordjacht

Het vertrouwen van de Nederlandse consumenten is in april met twee punten gestegen naar 26. Daarmee heeft het consumentenvertrouwen het hoogste niveau sinds februari 2001 bereikt, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Bestedingen blijven stijgen, terwijl de werkloosheid blijft dalen.

Met 26 punten ligt het vertrouwen van de consument ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op min 3 ligt. In januari 2000 bereikte het vertrouwen de hoogste stand ooit en kwam uit op 36 punten. Het grootste dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41 punten.

Volgens hoofdeconoom Piet Hein van Mulligen van het CBS is het een unieke situatie. “Al met al gaat het goed met de economie en dat merkt de consument ook. Het gaat beter met de werkgelegenheid en de huizenprijzen gaan omhoog. Daar worden consumenten blij van,” stelt hij tegenover NRC.

Niet alleen het oordeel over de economische situatie, maar ook de koopbereidheid ging flink omhoog. Die kwam in april uit op 10 punten, tegenover 8 punten in maart. “Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen,” aldus het CBS.

Cijfers over de werkloosheid en het aantal banen waren eerder dit jaar nog wat ongunstig, maar werden in maart gecompenseerd. In een maand tijd kwamen er 26.000 banen bij. Het aantal werklozen kwam in maart uit op 463.000, wat neerkomt op 5,1 procent van de beroepsbevolking. In de afgelopen twaalf maanden groeide het aantal banen met 196.000, wat neerkomt op een stijging van 8,5 procent.

Beeld: FashionUnited