Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 1,5 miljard euro besteed aan producten bij webwinkels uit andere EU-landen. Dat concludeert het CBS op basis van een nog lopend onderzoek naar Nederlandse uitgaven bij buitenlandse online shops.

Met name in het laatste kwartaal van 2017 gaven Nederlandse shoppers veel uit bij Europese e-commerce bedrijven, namelijk 426 miljoen euro. In het eerste kwartaal besteedden ze 339 miljoen euro bij die webwinkels, in het tweede kwartaal 388 miljoen euro en in het derde kwartaal 354 miljoen euro, aldus het CBS. Het statistiekbureau baseert zich op btw-aangiften van EU webwinkels, die zo'n aangifte moeten doen als ze jaarlijks voor meer dan 100.000 euro verkopen aan Nederlandse consumenten.

Het gaat in dit onderzoek om binnen de EU actieve e-commerce bedrijven, die niet in Nederland zijn gevestigd. Volgens het CBS is dit onderscheid voor consumenten niet altijd goed te maken, omdat veel buitenlandse webshops bijvoorbeeld in de Nederlandse taal zijn opgemaakt.

De omzetgroei die Europese webwinkels in Nederland realiseerden, was de afgelopen jaren hoger dan die van Nederlandse online shops in Nederland. Alleen in 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in Nederland ongeveer even groot. De omzet van die eerste groep steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 21 procent en van die tweede met 14 procent.

Het CBS maakt duidelijk dat ondanks de snelle omzetgroei in de afgelopen jaren, de Nederlandse bestedingen bij Europese webwinkels slechts 2 procent van alle uitgaven aan vergelijkbare producten vertegenwoordigen. De aankopen bij buitenlandse webshops dragen daarnaast niet bij aan de Nederlandse economie, stelt het onderzoeksbureau.