CBS: Nederlandse consument besteedt meer bij EU webwinkels in Q1
bezig met laden...
Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2018 voor zo’n 400 miljoen euro aan producten bij Europese webwinkels gekocht. Dat komt neer op een stijging van 15 procent, meldt het CBS op basis van een lopend onderzoek naar online bestedingen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.
De omzet van in Nederland gevestigde webshops groeide in het eerste kwartaal met 22 procent. Bij Nederlandse bedrijven met zowel fysieke winkels als een e-commerceplatform steeg de omzet met 26 procent en bij Nederlandse bedrijven die alleen online actief zijn, kwam de omzet 19 procent hoger uit.
De totale omzet van de Nederlandse retail steeg in de eerste drie maanden van 2018 met 2,7 procent.
Volgens het CBS vertegenwoordigen aankopen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels slechts een klein deel van de totale uitgaven aan vergelijkbare producten door Nederlanders. Het gaat om minder dan 2 procent, aldus het statistiekbureau.