Chanel S.A. publiceert voor het eerst zijn jaarcijfers
bezig met laden...
Chanel S.A., de Franse private onderneming met Karl Lagerfeld aan het creatieve roer, heeft zijn jaarcijfers van 2017 gepresenteerd. Het is de eerste keer dat het modehuis zijn jaarcijfers openbaart.
Uit het rapport blijkt dat het modebedrijf in 2017 een omzetgroei van 11,5 procent naar 9,623 miljard dollar (8,269 miljard euro) noteerde. De winst steeg in 2017 18,6 procent naar 1,792 miljard dollar (1,539 miljard euro).
De groei werd volgens het modebedrijf gedreven door sterke prestaties in de categorie ready-to-wear en handtassen. Chanel laat in zijn statement weten dit te danken te hebben aan de creativiteit van Karl Lagerfeld die de consumenten met acht collecties per jaar blijft verrassen. ‘Opmerkelijk’ vond het modehuis de omzetten in de categorie horloges en juwelen. “In het bijzonder de Coco Avant Chanel-collectie geïnspireerd op de jonge Gabrielle Chanel hebben voor recordprestaties gezorgd”, aldus Philippe Blondiaux, Global Chief Financial Officer in het persbericht.
Chanel FY2017: omzet van 9,6 miljard dollar, winst van 1,8 miljard dollar
De CFO sluit het jaar af met een heldere toekomstvisie voor het merk: "Onze financiële kracht geeft ons de middelen om onafhankelijk te blijven en ons op de lange termijn te concentreren. We blijven creëren en investeren om ervoor te zorgen dat Chanel een van de meest iconische en innovatieve merken ter wereld blijft.”
Chanel laat aan BoF weten dat het inzichtelijk maken van Chanels jaarcijfers geen indicatie is voor een eventuele verkoop. "In plaats van dat anderen over ons laten rapporteren, hebben we besloten zelf de feiten naar buiten te brengen”, voegt het modebedrijf in het interview met BoF toe.
Foto: Chanel website