Chanel verkrijgt aandeel in vier Franse zijdebedrijven
bezig met laden...
Chanel heeft een aandeel verkegen in vier Franse zijdebedrijven. Volgens het Franse luxebedrijf zijn fijne stoffen als zijde steeds belangrijker voor de collecties, waardoor de investeringen een logische stap lijken te zijn. Alle vier de bedrijven bevinden zich dichtbij de Franse stad Lyon: het hart van de productie van luxe stoffen.
Chanel heeft expertise van zijdebedrijven nodig voor de toekomst
”We hebben deze expertise nodig om de toekomst van onze collecties te garanderen,” zei Chanel’s Algemeen Directeur Bruno Pavlovsky in een interview met Women’s Wear Daily (WWD). De bedrijven waar Chanel recentelijk aandeelhouder van is geworden, zijn ‘Moulinages de Riotord’, ‘Textiles Henri Lacroix’, ‘Hugo Tag Ennoblissement’ en ‘Denis & Fils’. Hoeveel precies is geïnvesteerd in de bedrijven, heeft Pavlovsky niet bekendgemaakt. Wel wilde de Algemeen Directeur kwijt dat Chanel in de drie eerstgenoemde bedrijven sinds kort meerderheidsaandeelhouder is. In ‘Denis & Fils’ verkreeg het bedrijf een minderheidsaandeel.
Ondanks dat alle vier de bedrijven zijn gespecialiseerd in zijde, hebben ze ook elk hun eigen bijzonderheden. Zo werkt ‘Hugo Tag Ennoblissement’ met gepatenteerde verftechnieken, en staan ‘Moulinages de Riotord’ en ‘Textiles Henri Lacroix’ juist bekend om de productie van zogenaamd high twist garen, die hierdoor vaak sterker zijn en tevens een andere structuur krijgen.
Pavlovsky: “We moeten deze kennis dichtbij hebben”
Chanel is van plan de kantbedrijven vooruit te helpen door te investeren in moderne machines en tevens te investeren in het personeel. Daarnaast wil het luxemerk de samenwerking tussen de vier bedrijven goed stimuleren: iets dat volgens Pavlovsky in het voordeel zal zijn van alle partijen. Overigens zullen de zijdebedrijven ook de werkzaamheden voor hun andere klanten blijven vervullen. Hieronder vallen bijvoorbeeld Hermès en Dior. Ook met de invulling van het management van de bedrijven zal Chanel zich niet bemoeien.
Zijde wordt vaak gebruikt als voering in de kleding van Chanel, en volgens Pavlovsky is het dan ook belangrijk om de kennis van het zijde weven “dichtbij te hebben”. Steeds vaker worden bedrijven die op ambachtelijke wijze stoffen maken geconfronteerd met concurrentie uit landen als China en Korea, maar Chanel is nog steeds voor het grootste gedeelte afhankelijk van bedrijven uit thuisland Frankrijk. Het zorgt ervoor dat sneller kan worden geschakeld, en dat is geen overbodige luxe in een tijd waarin de modewereld alsmaar sneller lijkt te gaan.
Behalve investeren in de zijdebedrijven waarmee wordt gewerkt, investeerde Chanel enkele maanden geleden ook al in Holesco: moederbedrijf van het kantbedrijf dat voor hen produceert. Daarnaast meldt WWD dat Chanel eerder ook eigenaar werd van een bedrijf dat tweed produceert, en dat het luxebedrijf ook aandeelhouder is van een leerlooier en een kasjmier bedrijf.
Beeld: Chanel Facebook