• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Charles Vögele draait break-even op EBIT-niveau in 2014

Charles Vögele draait break-even op EBIT-niveau in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Zwitserse modeketen Charles Vögele heeft iets meer vooruitgang geboekt na de turnaround van vorig jaar. In de eerste zes maanden van het fiscale jaar boekte het bedrijf goede resultaten, maar in september gingen de prestaties achteruit en in het vierde kwartaal daalden de cijfers. Als gevolg van een betere brutomarge heeft Charles Vögele echter wel break-even gedraaid op EBIT-niveau en het geconsolideerde verlies verlaagd. Dit jaar wil de onderneming zich richten op het maken van winst.

Charles Vögele heeft 763 operationele vestigingen in Zwitserland, Duitsland, Liechtenstein, Nederland, België, Oostenrijk, Slovenië en Hongarije. Het bedrijf rapporteerde in 2014 een gedaalde bruto-omzet van 4,5 procent, wat neerkomt op 1.076 miljoen Zwitserse frank (1.031 miljoen euro). Na correctie van wisselkoersen en bij een gelijkblijvend aantal winkels was de daling 1,1 procent.

Alle verkoopregio’s hadden last van hevige concurrentie en lage verkoopcijfers in september, oktober en november. De tegenvallende resultaten hadden een sterke invloed op de positieve prestaties van het eerste halfjaar, waarin het Zwitserse bedrijf de negatieve omzetontwikkeling bij een gelijkblijvend aantal winkels tot halt had weten te roepen. De brutowinst daalde met 3 procent tot 604 miljoen Zwitserse frank (579 miljoen euro), maar de brutowinstmarge steeg als gevolg van een betere verkoop van producten met een hogere marge en lagere afwaardering. Grotere bruto-winstmarge en hogere kosten leidden tot een stijging van het operationele resultaat op EBITDA-niveau, wat uitkwam op 41 miljoen Zwitserse frank (39 miljoen euro). Het geconsolideerde verlies werd verder verlaagd tot 11 miljoen Zwitserse frank (10,5 miljoen euro).

Omzetdalingen in vier grote regio’s bij Charles Vögele

De markten in de vier regio’s Zwitserland, Duitsland, Centraal-Oost-Europa en de Benelux zagen een negatieve groei in het afgelopen jaar. Charles Vögele boekte in alle regio’s een omzetdaling, maar Duitsland en Centraal-Oost-Europa deden het beter dan de gehele markt. De modesector in Duitsland zag de omzet voor het derde jaar op een rij krimpen met 2,4 procent in 2014. De bruto-omzet in Duitsland daalde met 2 procent, of 0,4 procent na wisselkoerscorrectie bij een gelijkblijvend aantal winkels. De prestaties waren dus beter dan het sectorgemiddelde in Duitsland.

De bruto-omzet in de regio Centraal-Oost-Europa daalde met 9 procent in het afgelopen jaar. De daling is hoofdzakelijk te wijten aan de terugtrekking van de keten uit Polen en Tsjechië. Na correctie van valuta en vloeroppervlak steeg de omzet met 0,5 procent in de regio. De bruto-omzet in Oostenrijk daalde met 0,9 procent na wisselkoerscorrecties en gelijkblijvend aantal winkels. In Hongarije ziet de markt er voor Charles Vögele beter uit; daar werd een omzetgroei van 9,7 procent geboekt, na wisselkoers- en winkeloppervlaktecorrecties. Ook Slovenië zorgde voor positieve prestaties, met een groei van 0,6 procent bij een like-for-like groei.

Voor het fiscale jaar 2015 verwacht Charles Vögele een positief operationeel resultaat op EBITDA-niveau, als gevolg van de ‘meer uitdagende werkomgeving’. Hans Ziegler, voorzitter van de raad van bestuur van Charles Vögele Holding, heeft laten weten zich niet herkiesbaar te stellen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 29 april 2015. “We hebben een koers uitgezet voor de toekomst. We hebben de organisatie gestroomlijnd en nu is er andere kennis nodig in de raad van bestuur om Charles Vögele terug te brengen naar een duurzame groei,” licht Hans Ziegler toe.

Het bestuur heeft Max E. Katz naar voren geschoven als nieuwe voorzitter. Katz is momenteel vicevoorzitter en bestuurslid sinds 2012. Daarnaast heeft het bestuur Remo Masala voorgesteld als nieuw te kiezen lid. Met een achtergrond in Business Administration, is Masala een expert in het ontwikkelen en implementeren van omnichannel marketingstrategieën, customer relationship management (CRM), brand management, content strategie en marketing effectiviteit. Hij is momenteel nog werkzaam als CMO bij Thomas Cook.

Charles Vogele