Consumenten houden zich in: omzet- en winstdaling bij luxeconcern LVMH
Een lagere vraag naar gedistilleerde dranken en mode heeft luxeconcern LVMH in het eerste halfjaar een omzet- en winstdaling opgeleverd.
De omzet daalde met 4 procent naar 39,8 miljard euro, zo maakte het bedrijf donderdag in Parijs bekend. In de wijn- en gedistilleerde drankensector hebben de handelsspanningen tussen de belangrijkste markten, de Verenigde Staten en China, gevolgen gehad voor de vraag. Vooral bij cognac hielden klanten zich merkbaar terug.
De daling zwakte echter in het tweede kwartaal iets af ten opzichte van het begin van het jaar. Daarentegen vielen de resultaten van de mode- en lederwarenafdeling, die de grootste omzet genereert, aanzienlijk lager uit dan in de drie maanden daarvoor en bleven ze onder de verwachtingen van de analisten.
De operationele winst, gecorrigeerd voor bijzondere posten, daalde in het eerste halfjaar sterker dan de omzet, namelijk met vijftien procent naar ongeveer negen miljard euro. Hier hadden analisten echter een nog grotere daling verwacht. Onder de streep verdiende LVMH met 5,7 miljard euro tweeëntwintig procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
De in New York genoteerde certificaten van aandelen van LVMH daalden in een eerste reactie met drie procent.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET