CoolCat vraagt faillissement aan

Nederlands kinder- en tienermerk CoolCat heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank van Utrecht. Dit meldt het merk in een persbericht. Het gaat om de vennootschappen Cool Cat Fashion BV en Cool Cat Nederland BV. De buitenlandse entiteiten vallen buiten de faillissementsaanvraag.

De uitdagende marktomstandigheden worden door het bedrijf aangedragen als een van de redenen van het faillissement. Bij het bedrijf zijn de afgelopen jaren aanzienlijke verliezen geleden. Het afgelopen halfjaar heeft CoolCat diverse incidentele en structurele tegenvallers te verduren gehad die het herstel in de eerste helft van 2018 ongedaan hebben gemaakt. “Met name de zeer warme én lange zomer van 2018 en de tot dusver extreem zachte winter van 2019 hebben gezorgd voor een scherpe terugval,” aldus het bericht. Het bedrijf kon niet langer aan de financiële verplichtingen voldoen.

Faillissement-aanvraag voor Nederlands merk CoolCat

De afgelopen weken heeft het bedrijf samen met aandeelhouders, directie, management en belangrijkste stakeholders gekeken naar de mogelijkheden voor de voortzetting van CoolCat. Het aanpassen van de winkelformule en de bedrijfsvoering werden overwogen maar hebben geen positief resultaat opgeleverd, aldus het bericht. Naar verwachting zal het faillissement dinsdag 19 maart worden uitgesproken waarop de winkels en de webshop tot nadere orde open zullen blijven.

CoolCat CEO Lilian Vos meldde vorig jaar tegen FashionUnited dat het merk naar verwachting in 2018 break-even zou draaien. De omzet nam in 2017 af naar 121 miljoen euro. Het EBITDA was in het boekjaar een verlies van 4,9 miljoen euro, een halvering ten opzichte van het verlies van 9,8 miljoen euro in 2016. Een jaar daarvoor startte het merk met herstelmaatregelen gericht op onder andere het verkleinen van de winkelvoorraden, verhoogde efficiëntie in de winkels en op het servicekantoor en het sluiten van slecht renderende filialen.

Over CoolCat

CoolCat werd opgericht door mode-ondernemer Roland Kahn. De droom van Kahn was om ‘jonge mensen voor een betaalbare prijs kleding ‘met attitude’ te bieden in een coole omgeving’. De eerste winkel van het merk opende veertig jaar geleden aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Op dit moment heeft het 80 vestigingen in Nederland, 17 in België, 6 in Frankrijk en 2 in Luxemburg. Het maakte vorig jaar ook de stap naar Duitsland via het platform MyToys. Het merk richt zich op kleding voor kinderen en tieners.

Vorig jaar lanceerde het merk de eerste samenwerking in het 40-jarige bestaan. CoolCat koos voor een samenwerking met Nederlands ontwerper Bas Kosters. Volgens het merk zou het niet de laatste samenwerking zijn en zouden er nog meer volgen. “Het is een belangrijk onderdeel om dichterbij onze doelgroep te komen, de co-labs met aansprekende designers, maar ook met beroemdheden uit entertainment en sport.” Niet veel later volgde de CoolCat x Ronnie Flex capsule collectie.

Beeld: CoolCat

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN