• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Copenhagen Fashion Summit: Urgentie rondom klimaatdoelstellingen

Copenhagen Fashion Summit: Urgentie rondom klimaatdoelstellingen

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Copenhagen Fashion Summit, een evenement rondom duurzaamheid in de modeindustrie, vierde afgelopen week zijn tienjarig bestaan met een vernieuwd, tweedaags programma. Deelnemers blikten terug, terwijl ook een gevoel van urgentie heerste. Een snellere reactie op klimaatverandering is nodig, aangezien er binnen tien jaar moet worden voldaan aan enkele duurzaamheidsdoelstellingen.

“Toen we tien jaar geleden de eerste Summit organiseerden, erkenden weinig industrieleiders het belang van veranderingen in modeproductie en -consumptie zoals we die nu kennen,” aldus Eva Kruse, oprichter en CEO van de organisatie achter de top, in een persbericht.

Inmiddels wordt het belang van die veranderingen wel op grote schaal erkend, aldus Kruse. Maar de modeindustrie verandert niet snel genoeg, zo stellen enkele panelleden. Roger Lee, CEO van de Aziatische kledingfabrikant Tal Group, benadrukt dat merken over het algemeen niet zijn geïnteresseerd in de duurzame activiteiten die het bedrijf onderneemt. “Zolang je een paar vakjes aanvinkt, is het voor de meeste merken al genoeg.”

Enkele modebedrijven gebruiken het Summit om hun nieuwe duurzaamheidsmaatregelen te introduceren. Zo gaf Kering aan voortaan alleen modellen ouder dan 18 jaar aan te nemen. Nike onthulde zijn Circular Design Handbook, dat ontwerpers en productontwikkelaars in de modeindustrie voorziet van een ‘gemeenschappelijke taal voor circulariteit’.

Een gevoel van urgentie heerste, omdat klimaatdoelstellingen zoals de VN Sustainable Development Goals dichterbij komen. Enkele panelleden benadrukten de behoefte aan toegewijde CEO’s die moeten samenwerken met concurrenten om concrete doelen te behalen. “Duurzaamheid moet iets niet-competitiefs zijn. We moeten niet meer concurrentie dan samenwerking gaan creëren,” aldus Gedda van de H&M Group. Aan de andere kant lijken er niet genoeg data te zijn omtrent de productieketens. “Er is geen gemeenschappelijke set aan gegevens waarop CEO’s zich kunnen baseren,” zegt Lee.

Copenhagen Fashion Summit
H&M
Nike