Crocs verliest handelsmerk op plastic klompen

Crocs is het alleenrecht op hun plastic klompen verloren. De rechtbank van de Europese Unie heeft besloten dat Crocs het ontwerp niet kan registreren omdat concurrenten van het bedrijf het ontwerp al lang hadden gezien voordat het registratieverzoek werd gedaan, zo meldt Reuters.

Het kenmerkende design van Crocs-klompen staat al langer in de belangstelling. Sinds 2000 beschuldigd het bedrijf andere merken van overtreding van het handelsmerk. De zaak die nu is behandeld door de Europese Unie werd gestart toen Franse retailer Gifi in 2013 aangaf dat het ontwerp van Crocs niet beschermd moest zijn.

Volgens de Europese Unie lanceerde Crocs het ontwerp al op de website en door middel van verkoop in de Verenigde Staten voordat om bescherming van het handelsmerk werd gevraagd. Volgens Europese regelgeving kan een ontwerp alleen beschermd worden als het nieuw is of een ‘individueel karakter heeft’. Het verlies het ‘nieuwe aspect’ als het publiekelijk wordt gedistribueerd. Crocs kwam met het argument dat Europese merken nog geen kennis van het ontwerp hadden kunnen nemen voordat het handelsmerk werd aangevraagd, maar de Europese Unie is het daar niet mee eens. Crocs kan nog beslissen de zaak een stap hoger aan te vechten, bij het Europese Gerechtshof.

Beeld: Crocs Facebook