• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De eerste financiële publicatie van de Kering-groep sinds de komst van Luca de Meo

De eerste financiële publicatie van de Kering-groep sinds de komst van Luca de Meo

Kering, dat al jaren probeert zijn vlaggenschipmerk Gucci nieuw leven in te blazen, presenteert woensdag de omzetcijfers van het derde kwartaal. Dit is de eerste financiële publicatie sinds de komst van Luca de Meo in september als algemeen directeur om de luxegroep te herstructureren.

De publicatie volgt 72 uur na de aankondiging van de verkoop van de beautytak van Kering aan L'Oréal voor 4 miljard euro. Deze divisie werd amper twee jaar geleden opgericht na de overname van het luxe parfummerk Creed voor 3,5 miljard euro.

De overeenkomst omvat 50-jarige parfumlicenties voor de vlaggenschipmerken Gucci, Bottega Veneta en Balenciaga. Daarnaast is er een partnerschap ‘in de vorm van een 50/50 joint venture, die het mogelijk maakt om ervaringen en diensten te creëren’, aldus Luca de Meo dinsdag in een interview met Le Figaro.

De transactie, die in contanten wordt voldaan, moet de eigenaar van Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent en Balenciaga helpen de schuld van 9,5 miljard euro te verlagen.

Voor Kering is dit “geen ommezwaai van 180 graden, maar een manier om de ontwikkeling van onze merken in het beautysegment te versnellen. Alleen is goed, maar samen is beter, zeker met marktleider L'Oréal”, verklaarde hij.

“Als we onze merken in handen van L'Oréal geven, zal het een hoge vlucht nemen”, aldus Luca de Meo. L'Oréal zal royalty's betalen aan Kering voor het gebruik van de gelicentieerde merken. “L'Oréal investeert meer media-aandacht in zijn parfums dan wij in onze modemerken. Van die slagkracht gaan we profiteren”, anticipeert hij.

"Het schip lichter maken" en de modedivisie herlanceren

Ondertussen zal de omzet van Kering in het derde kwartaal naar verwachting met twaalf procent dalen tot 3,3 miljard euro, volgens de analistenconsensus van Bloomberg.

“We moesten ons dringend focussen op onze kernactiviteiten”, aldus Luca de Meo in Le Figaro. “De wereld gaat snel, en we moeten bijblijven.” Hij voegde toe: “Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat snelheid cruciaal is, en we moeten een tandje bijzetten.”

De contacten tussen L'Oréal en Kering begonnen een jaar geleden, ruim voor de komst van Luca de Meo. Het proces versnelde toen de Italiaan deze zomer, nog voor zijn officiële aantreden, Nicolas Hieronimus, de directeur van L'Oréal, ontmoette.

“Deze transactie helpt ons om het schip lichter te maken en onze modemerken, met Gucci voorop, te herlanceren”, aldus Luca de Meo. De afronding staat gepland voor de eerste helft van 2026.

Gucci, het vlaggenschipmerk van de luxegroep onder leiding van François-Henri Pinault, is goed voor 44 procent van de omzet en twee derde van de operationele winstgevendheid. Het merk bevindt zich echter in zwaar weer. De omzet daalde in het eerste halfjaar met 26 procent tot 3 miljard euro.

Het partnerschap met L'Oréal omvat ‘de rechten op een exclusieve licentieovereenkomst voor vijftig jaar voor de creatie, ontwikkeling en distributie van de parfum- en beautyproducten van Gucci’. Deze licentie gaat in na afloop van de huidige overeenkomst met het Amerikaanse Coty. Volgens verschillende financiële analisten loopt deze licentie af in 2028.

“De omzet van Yves Saint Laurent in de beautysector is gelijk aan die in mode en lederwaren”, wat neerkomt op 2,9 miljard euro in 2024, benadrukte Luca de Meo in Le Figaro. “Dit geeft een idee van het potentieel voor Gucci”.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Gucci
Kering
Saint Laurent