De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel II

Mode is een altijd-veranderende industrie. Bedrijven die de wereldwijde modeindustrie domineren moeten gelijke tred houden met of liever nog inspelen op veranderingen. In de omgeving waarin de currurentie moordend is, zijn business analyses en marktonderzoek must-have tools. FashionUnited nam de grootste bedrijven wereldwijd in de kleding- en modeindustrie onder de loep en analyseerde interne en externe data om belangrijke trends en ontwikkelingen te signaleren. Voor sommige bedrijven ziet de toekomst er rooskleurig uit, voor andere zal deze eerder uitdagend zijn.

1. Hoe realistisch is het doel van Fast Retailing voor 2020?

Fast Retailing is op dit moment hard aan het groeien. Het bedrijf heeft dit voornamelijk te danken aan het succes van Uniqlo. Het Japanse modebedrijf streeft ernaar in 2020 om met een omzet van ongeveer 5 biljoen yen (37,8 miljard euro) het grootste modebedrijf ter wereld te zijn. De prestaties van Fast Retailing zijn inderdaad indrukwekkend, maar hoe realistisch is deze ambitie van het bedrijf?

Lees het hier. Of bekijk de analyse middels een infographic.

2. Zal de terugkeer van TK Maxx in de Benelux een succes worden?

TK Maxx is in de Verenigde Staten al jarenlang geliefd dankzij het uitgebreide assortiment aan designer producten en interieurproducten waarop gemiddeld 20 tot 60 procent korting wordt gegeven. De keten, die deel uitmaakt van TJX Companies, heeft als motto ´Big Labels, Small Prices´. Hoewel TK Maxx rond 2000 nog grote verliezen maakte in de Benelux, is het bedrijf sinds een week weer teruggekeerd in deze markt.

Maar hoe groot is de kans dat de retailer dit keer wel succes zal hebben in Nederland? Zal TK Maxx, vijftien jaar nadat het bedrijf de Benelux verliet, er nu wel in slagen het publiek te overtuigen, of zal het ook deze keer uitlopen op een teleurstelling? FashionUnited analyseert de situatie door te kijken naar de groei van TJX in zowel de Verenigde Staten als Europa.

Lees het hier. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor de 20-seconden-versie. De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel II

3. Waar zal Hermès staan in 2020?

Het Franse modehuis Hermès wordt in de pers niet altijd even positief belicht. Toch gaat het goed met het bedrijf en hoeven aandeelhouders niet in te zitten over de negatieve publiciteit. Zowel het imago als de verkoopcijfers van het bedrijf geven namelijk geen enkele reden tot zorgen. Het tegenovergestelde lijkt juist waar te zijn. Het bedrijf sloot het eerste halfjaar van 2015 af met een omzet van 2,3 miljard euro: een bedrag dat 1,9 miljard euro hoger lag dan in dezelfde periode van 2014.

Deze aanhoudende groei maakt Hermès erg interessant voor investeerders. Luxeconcern LVMH kocht bijvoorbeeld nog meer aandelen van het luxebedrijf in 2013. LVMH, Dior en Groupe Arnault hebben verklaard dat ze de komende vijf jaar geen nieuwe aandelen in Hermès zullen kopen, wat goed nieuws is voor de familie Hermès. Tegelijkertijd roept dit de vraag op: hoe zal het bedrijf zich de komende vijf jaar ontwikkelen? En wat kan worden gezegd over de positie van de familie Hermès in 2020? FashionUnited onderzoekt het hier.

4. Wat staat de Yoox Net-A-Porter Group te wachten?

De fusie tussen Yoox en Net-A-Porter werd op 5 oktober 2015 bezegeld en het resultaat is een modegroep met maar liefst 2 miljoen actieve klanten en 24 miljoen unieke bezoekers per maand. De twee bedrijven, die eerst nog elkaars concurrenten waren, zijn actief in alle segmenten van de luxe-industrie en hebben een groter bereik dan welke online fashion retailer ook. De vraag is nu: wat staat de Yoox-Net-A-Porter Group te wachten?

FashionUnited bestudeert in dit artikel beide bedrijven en kijkt naar hoe de toekomst eruit ziet voor de groep. Klik dit artikel voor de infographic.

5. De jaarlijkse Victoria’s Secret modeshow: Geniet ervan zolang het kan

Wie heeft niet gehoord van de Victoria’s Secret Angels: de eliteclub van supermodellen die elk jaar meelopen in de show van het lingeriemerk? De eerste editie van de jaarlijkse modeshow vond plaats in 1995, en inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een van de grootste en meest uitbundige modeshows van het jaar. Maar wat zijn de werkelijke kosten die de organisatie van het evenement met zich meebrengt - en levert de Victoria´s Secret Show het bedrijf iets op? Of is het een hype die uiteindelijk weer overwaait?

Bekijk onze analyse hier. Benieuwd naar FashionUnited’s voorspelling over de toekomst van Victoria´s Secret maar geen tijd om het hele verhaal te lezen? Klik hier voor de 1-seconde versie: een illustratie die het antwoord geeft.

Wil je complete Top100 index bekijken of ben je op zoek naar andere modedata- en analyses? Klik hier om naar de FashionUnited Business Intelligence pagina te gaan. Hier vind je onder meer een lijst met de 200 rijkste mensen in de mode, een katoen- en wolindex met toonaangevende prijzen, retailstastieken en meer.

Fotocredit: Dreamstime


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN