De meest boeiende tech-innovaties van NRF Big Show 2024
bezig met laden...
Retail Media
Hoe zit het met jouw digitalisering in de winkel? Samsung, wiens technologie onder andere wordt gebruikt voor het merk Good American van Khloe Kardashian, heeft innovatieve LED-schermen ontwikkeld. De verlichte schermen kunnen op zichzelf staan of aan de muur worden gehangen. De inhoud verandert afhankelijk van wie ervoor stopt. Via de radiofrequenties van de smartphones of oordopjes van de klant detecteert het scherm binnen milliseconden wie de klant is, of de klant alleen is, waar ze in de winkel blijft hangen en voor hoe lang. Zo wordt passende content ingezet om impressies om te zetten in verkoop. De inhoud wordt aangepast op basis van locatie: een klant die uit het platteland komt verschilt nu eenmaal van een klant uit de stad. De schermen kunnen ook worden geprogrammeerd om sociale mediaconversaties rond het merk te creëren of relevante onderwerpen voor de klant te weergeven. Kortom: deze technologie betrekt de klant bij het merk.
Virtuele spiegel
"Onderdompeling in het merkuniversum is de volgende fase van klantervaring en de mogelijkheden zijn eindeloos," vertelt Frederique Liaigre, voorzitter van Verizon Frankrijk en managing director voor EMEA South & Benelux aan FashionUnited. Na de lancering van de realistische hologrammen op ware grootte die de nieuwste Burberry-collectie droegen, debuteerde Verizon dit jaar zijn Virtual Mirror op de beurs. De digitale spiegel, die gebruik maakt van 'augmented virtual reality' (toegevoegde realiteit, red.), biedt klanten de mogelijkheid om elk item te "passen", zelfs items die niet in de winkel liggen. De virtuele spiegel biedt opties die net zo creatief en uniek zijn als de luxe huizen die Verizon tot zijn klanten mag rekenen. Voor de expo kreeg Verizon toestemming van Tommy Hilfiger om de middelen te gebruiken.
Alternatief voor gezichtsherkenning
Pushback against facial recognition technology’s potential inbuilt biases has shifted the spotlight to companies such as Samsung, Kepler Analytics and Avery Dennison who have innovated alternatives that offer a seamless shopping experience. Radio Frequency Identification (RFID), used in self check-out at Uniqlo and Just Walk Out at Amazon, has been around for well over a decade but is now truly entering its fashion era. Michael Colarossi, vice president, innovation, product line management and sustainability, Apparel Solutions, at Avery Dennison told FashionUnited, "The apparel industry is by far the biggest adopter.” 40 percent of clients of Australian company Kepler Analytics are from the apparel industry, and include Speedo, Coach, Calvin Klein and Tiffany, all drawn to their tracking system which gathers no personal data, fits in a small mailable box and can be mounted in minutes under a counter. Powerful enough to track sidewalk foot traffic, the technology can also help retailers understand if window displays are eye-catching enough to entice customers into the store. Fun fact: The technology invented by founder David Mah in 2017 was originally designed to locate miners trapped in collapsed mines.
Flexibiliteit voor verkoopmedewerkers
Geen angst meer voor een chagrijnige baas wanneer je verlof aanvraagt. Zebra Technologies stelt verkoopmedewerkers in staat om virtueel in te klokken, van dienst te veranderen en verlof aan te vragen. Dit alles zonder het pad te hoeven kruisen met een leidinggevende. De technologie stelt medewerkers in staat om hun taken autonoom en vol vertrouwen uit te voeren. Het bedrijf werkt samen met het in 2021 opgerichte platform Reflex, dat winkelteams verbindt met flexibele, ervaren winkelmedewerkers. De afgelopen 12 maanden hebben zij 30.000 medewerkers aangenomen. Reflex werkt samen met modemerken Faherty, 7 For All Mankind en True Religion.
Chatbots hebben de chat verlaten
De dagen van FAQ-machines (die chatbots waren) zijn voorbij. Tymely heeft AI-vertegenwoordigers ontwikkeld die niet te onderscheiden zijn van menselijke contactpersonen. Zelfs niet bij de meest complexe vragen. Dit omdat ze de maniertjes en gedragingen van menselijke medewerkers nabootsen via e-mail, live chat of tekst. Deze AI-vertegenwoordigers, die het resultaat zijn van het dagenlang volgen van menselijke winkelmedewerkers om spraak- en reactiepatronen te begrijpen, zullen de arbeidskosten aanzienlijk verlagen. Parla Retail, aan de andere kant, faciliteert menselijke connecties voor online shoppers door de klant in staat te stellen een videogesprek aan te gaan met een verkoopmedewerker die zich in een andere winkel, in een callcenter of zelfs thuis kan bevinden.
Nieuwe generatie modelabels
De UPC-barcode, die reeks zwarte lijnen die retailproducten identificeert, wordt dit jaar 50 jaar en, zegt Carrie Wilkie, senior vice president Standards and Technology bij GS1, "Geen enkele andere retailtechnologie is zo lang onveranderd gebleven en dat zou ook niet moeten!". De GS1 technologie, die al in gebruik is bij Puma, combineert de QR- en UPC-codes om de klant één informatiepunt te bieden met gegevens over de toeleveringsketen, verzorgingsinstructies en de steeds veranderende storytelling van het merk, terwijl mobiel afrekenen wordt vergemakkelijkt. Wilkie zegt tegen FashionUnited: "Het draait allemaal om het machtigen van de consument."
Dit artikel verscheen eerder op Fashion United US. Vertaling en bewerking door Susan Zijp.