• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De modewereld reageert op Brexit

De modewereld reageert op Brexit

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Hoewel de recente opiniepeiling van de British Fashion Council liet zien dat de meerderheid van de ontwerpers tegen een Brexit was, heeft het Britse volk anders besloten. Met een opkomst van 72 procent hebben de Britten voor het verlaten van de EU gestemd. Het Brexit-kamp won met 51,9 procent van de stemmen. Het verschil in stemmen was 1,27 miljoen, waarbij zeker 17,5 miljoen Britten stemden voor een Brexit.

De gevolgen van het verlaten van de EU door het Verenigd Koninkrijk zijn nog lang niet duidelijk, maar de pond stond ten opzichte van de dollar op zijn laagst sinds 1985. Het is wel duidelijk dat een groot deel van de zakelijk ingestelde Britten niet voor een Brexit was. De modewereld laat van zich horen:

Caroline Rush, Chief Executive British Fashion Council

“Er was een overweldigende steun vanuit ons onderzoek over het in de EU blijven van het Verenigd Koninkrijk. Er heerst ongetwijfeld boosheid en ontzetting over het resultaat van vandaag, en dat vraagt om een reactie van onze vrienden, partners en collega’s in Europa. We hebben een verantwoordelijkheid om de overheid het up-to-date houden over de prioriteiten van de industrie en om de designergemeenschap up-to-date te houden van de waarschijnlijke gevolgen voor de business, nu ons land zich in de komende jaren voorbereidt op het verlaten van de EU.”

Christopher Raeburn

Chrisopher Raeburn deelt zijn gevoelens over de uitkomst van het EU-referendum op Instagram.

Luca Solca, hoofd van luxury goods Exane BNP Paribas

“Ik denk dat de industrie zich schrap moet zetten voor meer gevraagde bezuinigingen,” zegt Luca Solca tegen Business of Fashion. “Het belangrijkste gevolg van ‘Brexit’ - denk ik - is een deuk in de wereldwijde vooruitzichten van BBP en schade aan het vertrouwen. Dit zal waarschijnlijk ontwikkelen aan de achterkant van neerwaartse markten voor activa. Meer dan ooit zal de industrie moeten werken aan het verlagen van kosten en investeringen.”

Dame Vivienne Westwood

Ontwerper Vivienne Westwood plaatste vanochtend dit bericht op Instagram, als antwoord op de Brexit.

Carolyn Fairbairn, CBI directeur-generaal

“De stem van het Britse volk om de EU te verlaten is een belangrijk keerpunt in onze geschiedenis. Het land heeft gesproken en het is onze beurt om te luisteren. Veel bedrijven zullen bezorgd zijn en tijd nodig hebben om de gevolgen te beoordelen. Maar ze zijn gewend om te delen met een uitdaging en verandering en we zullen vol vertrouwen moeten zijn dat ze zich zullen aanpassen.”

“De belangrijkste prioriteit is nu om de markten gerust te stellen. We hebben sterk en kalm leiderschap nodig van de regering, in samenwerking met de Bank of England, om te zorgen voor zelfvertrouwen en stabiliteit in de economie. De keuzes die we in de komende maanden maken zullen de volgende generaties beïnvloeden. Dit is niet het moment om overhaaste beslissingen te maken.”

“Het CBI zal zijn leden raadplegen en de business is toegewijd in het samenwerken met de regering om de best mogelijke conditie te creëren om de toekomstige welvaart vorm te geven.”

Nick Knight

The Fashion Law

“Na de Brexit zouden merken met patenten en handelsmerken hun registraties moeten herzien. Het ‘UK zou niet langer onderdeel van zijn het EU-Merkenbureau (EUTM)systeem, dat waarschijnlijk alleen beschikbaar is voor EU-lidstaten, met als resultaat dat bestaande EUTM-registraties niet meer van toepassing zijn in het Verenigd Koninkrijk. Het is echter waarschijnlijker dat de overgangsbepalingen merkeigenaren in staat zullen stellen om hun EUTM’s om te zetten in nationale Britse registraties (eventueel met behoud van hun oorspronkelijke eigendomsdata).”

Pascal Morand, uitvoerend president Fédération Française de la Couture

“De mode-industrie zal deze structurele crisis moeten zien te overwinnen, zei Morand die ook uitvoerend voorzitter van Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode is. “Na het politieke proces, rijst de vraag over de Europese identiteit en Europese waarden van internationale openheid en diversiteit. Dat zijn ook kernwaarden van de mode-industrie, die ze niet alleen moeten vasthouden maar ook meer dan ooit zouden moeten aanmoedigen en promoten.”

University of Arts London

“We hechten veel waarde aan onze plaats vinnen de Europese culturele omgeving, en geloven dat kennis en wetenschap grenzeloos zijn,” zegt de University of Arts London, de universitaire organisatie die zowel Central Saint Martins en de London College of Fashion omvat, in een verklaring aan de studenten. De organisatie voegt er aan toe: “"Het verlaten van de EU zal ongetwijfeld een impact hebben op University of Arts London op de langere termijn. We zijn bezig met onze plannen voor de overgangsperiode en daarna. Al onze plannen zullen onze voortdurende betrokkenheid bij de Europese samenwerking en om onze studenten reflecteren."

Sibling Londen

Het merk Sibling gepostte op zijn Instagram-account: ‘#SIBLING ARE #EUROPEAN #SIBLINGsquad IS STRONG THROUGH UNITY & WILL CONTINUE TO BE #PEACE #LOVE #ACCEPTANCE #HOPE WE WILL NOT BE DEFINED THROUGH THE ACTS OF OTHERS #SIBLINGsquad #NOtotheReferendum #REJECT #REVOLT.

Beeld: Public Domain Pictures, Instagram

Tekst: Don-Alvin Adegeest voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis

BREXIT