• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Decathlon schrapt tientallen eigen merken en wil winkeloppervlakte reduceren’

‘Decathlon schrapt tientallen eigen merken en wil winkeloppervlakte reduceren’

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Beeld: Decathlon

Decathlon schrapt naar verluidt een groot aantal eigen merken en gaat zijn winkels verkleinen. Dit zou onderdeel zijn van een strategisch plan, zo melden diverse Franse media, volgens Gondola. Door het plan worden zo’n zeshonderd banen in Frankrijk bedreigd.

Decathlon breidde het aantal eigen merken de afgelopen jaren flink uit. Echter lijkt er nu het moment te komen dat er flink wat merken worden geschrapt. Tegen eind dit jaar wil Decathlon zijn portfolio, dat 50 merken telt, herleiden tot een tiental, aldus Gondola. Zo zullen naar verluidt Artengo, Wedze, Fouganza en Nyamba verdwijnen. Enkel de sterkste merken worden behouden, zoals Kipsta, Tribord en Inesis. Het merk Decathlon blijft ook onderdeel van het portfolio.

Het schrappen van merken zou onderdeel uitmaken van een nieuw strategisch plan voor de komende vijf jaar. In dat plan staat ook dat de winkeloppervlakte zal worden gereduceerd, dat er meer focus zal liggen op digitalisering en dat er meer wordt ingezet op duurzame ontwikkelingen, aldus Gondola.

Bovendien wordt er een overstap naar franchisewinkels overwogen in sommige markten. Dit geldt niet voor België. Het doel van het strategische plan is ‘de concurrentie op een afstand te houden’.

Echter hebben de plannen wel gevolgen. In Frankrijk zouden er zo’n zeshonderd banen op het spel staan. In België worden er geen cijfers genoemd, schrijft Gondola, hoewel Franse media wijzen op enigszins gespannen relaties tussen vakbonden en het management.

Decathlon