• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Deloitte’s Top 100 grootste luxebedrijven: Frankrijk en Italië domineren

Deloitte’s Top 100 grootste luxebedrijven: Frankrijk en Italië domineren

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |OVERZICHT

Luxebedrijven uit Frankrijk en Italië hebben opnieuw de overhand in Deloitte’s Top 100 jaaroverzicht van bedrijven in luxegoederen. Het meest recente rapport betreft de luxegoederensector in fiscaal jaar 2016 (eindigend op 30 juni 2017). Hoewel Italië leidt in het aantal bedrijven die het tot de lijst hebben geschopt (24), vertegenwoordigen de slechts negen Franse bedrijven 25 procent van de totale omzet in de sector.

De honderd grootste luxebedrijven ter wereld genereerden in FY2016 een omzet van 217 miljard dollar (185 miljard euro). De gemiddelde jaaromzet van luxeproducten van een Top 100-bedrijf is 2,2 miljard dollar (1,9 miljard euro), blijkt uit het rapport.

Top 10 bedrijven in luxegoederen, gebaseerd op geconsolideerde omzet:

  • 1. LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton SE (Frankrijk)
  • 2. Estée Lauder Companies Inc. (Verenigde Staten)
  • 3. Compagnie Financière Richemont SA (Zwitserland)
  • 4. Luxottica Group SpA (Italië)
  • 5. Kering SA (Frankrijk)
  • 6. L’Oréal Luxe (Frankrijk)
  • 7. The Swatch Group Ltd. (Zwitserland)
  • 8. Ralph Lauren Corporation (Verenigde Staten)
  • 9. PVH Corp. (Verenigde Staten)
  • 10. Chow Tai Fook Jewellery Group Limited (Hong Kong)

De bovengenoemde tien luxebedrijven realiseerden samen iets minder dan de helft van de totale omzet die alle Top 100-bedrijven genereerden. De Top 10 bevat geen nieuwkomers. Voor het merendeel van de hierboven genoemde concerns betekende FY2016 het einde van een vertraagde groei van de omzet in luxeproducten, stelt Deloitte. Zo groeide LVMH in de periode met 17,2 procent en zag Kering zijn omzet bijna verviervoudigen, waarbij het de mijlpaal van 10 miljoen euro voor het eerst passeerde.

Hoewel bijna alle Top 10-bedrijven zijn gevestigd in Europa en de Verenigde Staten, benadrukt Deloitte’s rapport het belang van niet-westerse markten voor de luxegoederenindustrie. Momenteel vertegenwoordigen kleding- en schoenenverkopen in Europa en de Verenigde Staten zo’n 50 procent van de wereldmarkt, maar van de verkopen Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten wordt verwacht dat ze in FY2018 de grens van 50 procent overschrijden.

Canada Goose: Het snelst groeiende bedrijf in luxegoederen ter wereld

Het rapport analyseert tevens de snelstgroeiende bedrijven op basis van een samengestelde jaarlijkse omzetgroei van luxegoederen over een periode van twee jaar. Dit jaar staat nieuwkomer Canada Goose bovenaan de lijst.

Snelstgroeiende bedrijven in luxegoederen, volgens Deloitte:

  • 1. Canada Goose Holdings Inc. (Canada)
  • 2. Pandora A/S (Denemarken)
  • 3. Valentino SpA (Italië)
  • 4. Furla SpA (Italië)
  • 5. SMCP SAS (Frankrijk)
  • 6. Acne Studios Holding AB (Zweden)
  • 7. Moncler SpA (Italië)
  • 8. Richard Mille SA (Zwitserland)
  • 9. Restoque Comércio e Confecções de Roupas S.A (Brazilië)
  • 10. East Gold Jade Co., Ltd (China)

Omzetgroei luxegoederen gestimuleerd door millenials en Generatie Z

Millenials en Generatie Z vertegenwoordigen in 2016 30 procent van het totale aantal luxeconsumenten en dit groeit naar verwachting naar 40 procent in 2025. Volgens Deloitte zoeken deze jonge shoppers naar een gepersonaliseerde aankoopervaring, waardoor bedrijven in luxeproducten beter gebruik zouden moeten maken van sociale media en AI-gestuurde aanbevelingen.

Een toonaangevend voorbeeld van hoe bedrijven tegemoet kunnen komen aan de jongere generaties, is Gucci. De omzet van Gucci steeg met 42 procent en e-commerce groeide zelfs nog harder, met 86 procent. Millenials waren goed voor de helft van de omzet, wat Gucci’s nieuwe geek-chic merkpositionering en de effectieve integratie van online en instore aankoopervaringen weerspiegelt.

Andere luxebedrijven volgen dit voorbeeld, zoals Burberry dat de ARkit van Apple gebruikt voor een nieuwe functie in haar mobiele app en Yoox Net-a-Porter met haar ’try, share and shop’ tool, waarbij klanten accessoires kunnen proberen in virtual reality.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Courtesy of Gucci by Dan Lecca; courtesy of Canada Goose

Canada Goose
Deloitte
Gucci
Kering
LMVH
Louis Vuitton
Luxe
luxe segment
luxegoederen
Luxemarkt
Luxemerken