Denim partners: House of Denim werkt samen met Archroma

House of Denim Foundation en Archroma hebben de handen ineengeslagen. Archroma, leider in kleur en speciale chemicaliën, zal jaarlijks een financiële contributie leveren aan Denim City, de innovatieve campus van de Amsterdamse stichting, en zal zijn expertise en netwerk delen met House of Denim, zo maken beide partijen bekend in een persbericht.

De twee organisaties willen de beste werkwijze op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu implementeren in het Blue Lab van Denim City. Ook willen House of Denim en Archroma samenwerken om nieuwe vaardigheden en kennis over te brengen op de deelnemers. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van Archroma’s exclusieve hulpmiddelen zoals de Color Atlas kleurenbibliotheek die ontwikkeld is voor ontwerpers. Het Zwitserse Archroma heeft verschillende technieken ontwikkeld die water en grondstoffen bespaard in het kleuringsproces van stoffen. EarthColors, een prijswinnende techniek, kleurt bijvoorbeeld textiel door middel van verf gemaakt van afval uit de agrarische en kruiden industrie. G-Star en Patagonia maken bijvoorbeeld al gebruik van Archroma kleuren.

“Samenwerkingen met erkende experts uit de industrie, zoals Archroma, zijn cruciaal als we een echt iets willen toevoegen en de denim industrie schoner, droger en slimmer willen maken,” aldus Harm Magis van House of Denim in het bericht. “Archroma zal de betrokkenen en ontwerpers onbetaalbare expertise bieden op het gebied van het maken van de beste denim met een geweten.” Tegen FashionUnited vertelt Magis dat House of Denim en Archroma elkaar al langer kennen. “Ze zijn vanaf de oprichting van House of Denim en de opening van Denim City actief betrokken met hulp op gebied van chemicaliën en innovatie,” aldus Magis in een mail. “Met deze sponsorship hebben zij hun goedkeuring gegeven op de activiteiten die we ontplooien en de plannen die we nog hebben. Een super mooi compliment voor het werk van House of Denim en Denim City.” De samenwerking met Archroma is voor een langere tijd aangegaan aldus Magis.

“We zijn erg enthousiast om een actieve contribuant en partner te worden van House of Denim,” aldus Miguel Sanchez, hoofd Global Business Development Denim & Casual Wear bij Archroma in het bericht. “House of Denim en Archroma delen dezelfde visie dat we denim merken en producenten denim kunnen laten maken met een ziel; mooie, innovatieve en grondstof beschermende collecties.”

Beeld: Inge Beekmans voor FashionUnited