(advertentie)
(advertentie)
Desigual ziet omzet met 7,8 procent dalen in 2016

In 2016 realiseerde Desigual een omzet van 860,5 miljoen euro, wat neer komt op een daling van 7,8 procent. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 11,1 procent. Ook in de eerste twee maanden van boekjaar 2017 daalt de omzet, meldt moederbedrijf Eurazeo.

De dalende resultaten hadden invloed op alle kanalen, en ‘reflecteerden de voortgaande rationalisatie van het retailnetwerk en de sluitingen van winkels in 2016’. Desigual lanceerde in 2015 een tweejarig herstructureringsplan (‘efficiency plan’), waarbij er een nieuw strategisch plan werd geïmplementeerd.

De groep kampte in 2016 met tegenvallende resultaten op de Europese markten, die goed zijn voor 89 procent van de totale omzet. Buiten Europa ging het iets beter met een omzetstijging van 1 procent. Het herstructureringsplan zal worden voortgezet in 2017. Op 31 december 2016 had Desigual 523 verkooppunten. De eerste resultaten van het herstructureringsplan zullen pas in de tweede helft van 2017 zichtbaar worden, meldt Desigual.

Het EBITA daalde met 16,8 procent tot 166,4 miljoen euro. De daling van de euro tegenover de Amerikaanse dollar woog zwaar op tegen de winst van de groep. Dat komt omdat veel producten afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, terwijl de omzet in euro’s wordt gerapporteerd. Volgens Desigual heeft het nieuwe herstructureringsplan wel bijgedragen aan beperken van schade op de winst.

Desigual ziet omzet met 7,8 procent dalen in 2016

Desigual zet in op klanten georiënteerd business model

Bij de publicatie van de jaarcijfers maakte Desigual ook bekend dat David Meire Hernandez is aangesteld als chief client officer. Hij startte zijn carrière bij Arthur Andersen. Sinds 2000 heeft hij in verschillende functies bij Nike gewerkt, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de voetbaldivisie in Europa. In de laatste twee jaar gaf hij leiding aan de retailstrategie en organisatie in Europa.

“We willen Desigual veranderen in een bedrijf met een klanten georiënteerd business model,” zegt Borja Castresana, marketing manager van Desigual, tegen het Spaanse Finanzas.com. Hij benadrukt dat het doel is om de mening en behoefte van de klant te verbeteren en om nieuwe business mogelijkheden te realiseren.

Desigual werkt hard aan het verbeteren van het product, wat volgens het modemerk ook al effect begint te krijgen. De kleding van Desigual moet ‘soberder’ worden en ‘geschikt voor alle gelegenheden’. Het merk stond voorheen bekend om zijn kleurrijke en uitgesproken ontwerpen. De nieuwe looks van de collecties moeten ‘nieuwe klanten aantrekken’. Ook worden er nu maandelijks nieuwe items afgeleverd in de winkels, en is de collectie opnieuw gestructureerd.

“We zijn de kwaliteit van de producten aan het verbeteren zonder de prijzen te laten stijgen,” zeggen executives van Desigual tegen Finanzas.com. Het winkelconcept krijgt tevens een opfrisbeurt en wordt ‘witter en meer geordend’. Op deze manier wil Desigual de klant een ‘rustigere winkelervaring’ bieden. De eerste pilot winkal aan Las Ramblas in Barcelona is inmiddels geopend en laat ‘hele goede resultaten’ zien. In de komende drie jaar moeten alle filialen van Desigual worden omgebouwd naar het nieuwe concet.

Desigual werd in 1984 opgericht in Barcelona en heeft inmiddels meet dan 4.600 wereldwijd. Het merk heeft 500 eigen winkels, 6.000 verkooppunten in multibrand stores, 2.200 outlets in warenhuizen en 19 webwinkels. In 2016 werden er 37 outlets gesloten, tevens werden er 7 nieuwe winkels geopend. Dat is een stuk minder dan in voorgaande jaren, toen er nog meer dan 100 nieuwe verkooppunten per jaar bijkwamen.

Samenvatting
Omzet FY2016 860,5 miljoen euro
EBITDA 166,4 miljoen euro
  • In het vierde kwartaal daalde de omzet met 11,1 procent
  • De eerste resultaten van herstructureringsplan zullen pas in de tweede helft van 2017 zichtbaar worden

Beeld: Desigual Facebook