Drie tips voor modeondernemers van Annic van Wonderen
bezig met laden...
Toen Annic van Wonderen begin twintig was, wist ze al dat ze onafhankelijk wilde zijn. Ze opende een eigen nagelstudio, daarna werd ze freelance stylist. Op haar zesentwintigste, vijf jaar geleden, besloot ze de website Ilovefashionnews.nl op te zetten: een website met modenieuwtjes en musthave kledingstukken voor consumenten. Mode vindt Van Wonderen leuk, maar ondernemen is ècht haar passie. Om andere ondernemers te helpen, geeft ze masterclasses. En ze schreef – in tien weken tijd - het boek 'You think big, you get big'. Speciaal voor FashionUnited.nl heeft ze drie tips voor modeondernemers.
1. Jonge ontwerpers met een eigen label
"Tegen startende ondernemers zeg ik altijd: ga een mooie samenwerking aan.
Bijvoorbeeld met een bekende Nederlander of een bedrijf. En probeer dan ook
te denken vanuit de ander. Dus als je contact zoekt, zeg dan niet alleen
wat zij voor jou kunnen doen, maar ook wat jij voor hen kunt betekenen.
Zelf krijg ik heel vaak de vraag of ik een samenwerking wil aangaan en ik
vraag altijd: 'Whats in it for me?.
Toen ik net begon met Ilovefashionnews had ik ook een leuke actie. Ik bestelde een paar honderd hartjes op internet en kocht meters elastiek op de Albert Cuypmarkt. Daar maakte ik heartbracelets van, die ik bevestigde aan een flyer over Ilovefashionnews. Ik stopte het vervolgens in goodiebags tijdens de Amsterdam Fashion Week. Bij de shows vroeg ik ook aan bekende Nederlanders of ze met mijn armbandje op de foto wilden. Van ieder verkocht exemplaar doneerde ik 1 euro aan de Hartstichting. Uiteindelijk had ik er tienduizenden verkocht. De blaren stonden op mijn handen. En iedereen wilde weten wie er achter Ilovefashionnews zat."
2. Winkeliers die worstelen met consumenten die de hand op de
knip houden
"Als ik aan mensen met een winkel vraag: 'Wie is je beste verkoper?', dan
hoor ik vaak dat ze dat niet weten. Retailers zien hun personeel vaak als
adviseurs voor klanten, ze geven consumenten tips over leuke setjes. Maar
een verkoper moet ook verkopen. Verkopers zijn de mensen die het geld
binnen halen, dat moet je niet onderschatten. Als je een winkel hebt kun je
in je kassasysteem eenvoudig bijhouden hoeveel iedere medewerker
verkoopt."
Deel je dag, week en maandomzet met je personeel. Zorg ook dat het ergens hangt in de personeelsruimte waar alle medewerkers het kunnen zien. Zo werkt het als een motivatie. Voor medewerkers is het bovendien prettig om een doel te hebben, om ergens naar toe te werken. Dus targets stellen is een goed idee. Als je medewerkers beloont met extra salaris als ze meer verkopen, zullen ze harder gaan werken.”
3. Online moderetailers
"Social media zijn super belangrijk. Daarmee kun je consumenten
opzoeken en lekker maken. Mensen met een webshop posten vaak alleen
berichtjes als 'koop nu dit', maar dat willen consumenten helemaal niet
zien. Probeer originele dingen te plaaten. Geef bijvoorbeeld modetips,
inspiratie of reageer op de actualiteit. Als je iets plaatst wat
consumenten echt interessant vinden gaan ze het delen of liken.
En denk verder dan alleen Twitter en Facebook. Instagram is nu heel populair en als je daar genoeg hashtags gebruikt, kun je veel mensen naar de webshop trekken. Maak bijvoorbeeld een foto van een medewerker met een rode jurk aan en plaats dat op Instagram. Consumenten die zoeken op de hashtag 'reddress' zien dan de foto.”
Video: Van Wonderen had ook een eigen real life soap, De Wondere Wereld van Annic.