Gratis thuisbezorging van online aankopen geniet de voorkeur van de meeste Nederlandse consumenten. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Trusted Shops. Voor bijna driekwart (73 procent) van de ruim duizend ondervraagde consumenten zijn verzendkosten zelfs een reden om af te zien van een e-commerce bestelling, aldus Trusted Shops.

Daarentegen vindt 13,1 procent van de Nederlandse consumenten het nooit een probleem om verzendkosten te moeten betalen, blijkt uit het onderzoek.

Slechts 9 procent van de ondervraagden geeft aan nooit te zullen besteden bij een e-tailer die verzendkosten rekent, en dat ziet Trusted Shops als een kentering. “Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt. Doordat webgiganten nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een online bestelling, vindt er een trendbreuk plaats,” legt Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops, uit.

De belangrijkste reden voor consumenten om akkoord te gaan met het betalen van verzendkosten, is het heel graag willen hebben van een bepaald product. Ruim een derde (34,5 procent) van de ondervraagden geeft aan dat als ze een product echt willen hebben, als het bijvoorbeeld niet zomaar in de stad of bij iedere e-tailer verkrijgbaar is, dat ze sowieso bereid zijn om daar verzendkosten voor te betalen. Verder vindt 34,1 procent van de consumenten verzendkosten een minder groot probleem als het gaat om online bestellingen onder de 25 euro. Ongeveer net zoveel consumenten, 34,2 procent, geeft aan dat wanneer het verzendbedrag lager is dan 5 euro, dat ze een minder groot probleem hebben met het betalen ervan.

Trusted Shops is een internationale belangenorganisatie, die zo’n 30.000 Europese webwinkels vertegenwoordigt.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN