Duitse consumentenorganisatie is rechtszaak begonnen tegen Hunkemöller vanwege greenwashing
bezig met laden...
Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz heeft een rechtszaak aangespannen tegen Hunkemöller vanwege misleidende reclame, zo meldt de organisatie op de eigen website. De reclame heeft betrekking op de duurzaamheid van producten van Hunkemöller.
"Hunkemöller is verrast door het gepubliceerde artikel door de Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz, dat is opgepakt door diverse media. We hebben inderdaad begin dit jaar een brief ontvangen van de Verbrauchzentrale in welke zij hun mening gaven over de labels van onze 'Better Cotton Initiative'(BCI) katoen producten. We hebben dit serieus genomen en diverse acties ondernomen.
Niet alleen hebben we de Verbrauchzentrale voorzien van een geschreven reactie in welke we onze visie op het gebruik van het sustainable label in combinatie met het BCI lidmaatschap toelichten, we hebben ook onze hangtags veranderd om meer helderheid te bieden op dit onderwerp. Daarnaast hebben veranderingen aangebracht op onze website om te verduidelijken hoe wij werken aan een 'better tomorrow'. Tenslotte hebben we bijna het proces afgerond van het toevoegen van een statement in de product informatie online dat het sourcen via een mass balance system kan resulteren in een specifiek product dat geen Better Cotton bevat.
Hunkemöller voegt toe dat het op vrijdag nog geen officiële dagvaarding heeft ontvangen. "We willen duidelijk maken dat het nooit Hunkemöllers intentie is geweest om consumenten te misleiden.
De organisatie schrijft dat het Hunkemöller en twee andere bedrijven gewaarschuwd heeft vanwege de misleidende reclame. De twee andere bedrijven hebben hun websites vernieuwd en een minnelijke schikking getroffen met Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz. Hunkemöller heeft echter geen stakingsverklaring afgegeven waarop de consumentenorganisatie een rechtszaak heeft aangespannen.
Het gaat om kledingstukken die met ‘groener’ katoen gemaakt worden. De consumentenorganisatie beargumenteert dat het duurzame katoen wat Hunkemöller gebruikt gemengd wordt met conventioneel geproduceerd katoen. “Het is niet zeker of de artikelen die als duurzaam worden aangeprezen ook van dit milieuvriendelijker katoen zijn gemaakt. Met onze klacht willen we bijdragen van meer transparantie in reclame met duurzaamheid,” aldus Jennifer Häußer van de organisatie in het bericht.