• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Duurzame modeindustrie mogelijk binnen 16 jaar tijd’

‘Duurzame modeindustrie mogelijk binnen 16 jaar tijd’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|RAPPORT

Binnen 16 jaar tijd een volledig duurzame modeindustrie? Volgens experts in het ‘The Future of Sustainability in the Fashion Industry’ rapport is het mogelijk. Met de juiste inzet, moed en toewijding, dat dan weer wel.

Het rapport werd opgesteld door Future Impacts en 4CF in opdracht van de C&A Foundation. Experts uit diverse werelddelen en sectoren werkten mee aan het rapport. Er zijn veertien concepten gedefinieerd die essentieel zijn om een duurzame modeindustrie te bereiken. Zo wordt automatisering genoemd, maar ook ‘kleding als een service’, circulaire economy, resale en tweedehands business modellen, het lokaal produceren van kleding, belastingmaatregelen voor het aanmoedigen van duurzaamheid, de lonen in de modeindustrie en natuurlijk een vergroot bewustzijn wereldwijd. Ook een hoge concentratie van samenwerking, innovatie en gedetailleerde rapporten over duurzaamheid zijn nodig, aldus het rapport. Dit zijn nog maar enkele van alle speerpunten die worden aangestipt.

“Het is niet genoeg om duurzaamheid op één vlak te bereiken; we hebben gecoördineerde actie nodig in elk gebied,” aldus Cornelia Daheim van Future Impacts in het persbericht. “Waar we positieve signalen van veranderingen zien, moeten we zorgen dat die strategie wijder verspreid geïmplementeerd worden.” Lee Alexander Risby, van de C&A Foundation voegt daar aan toe: “Het zal veel inzet eisen van merken, overheid, beleidsmakers en zelfs consumenten. Maar in een wereld waar men zich grote zorgen maakt over het milieu en sociale problemen, kan positieve verandering snel plaatsvinden. Dit is een call to action vol met hoop voor de industrie om het gewoon te doen.”

Nieuw rapport bestempelt duurzame modeindustrie mogelijk binnen 16 jaar

Het rapport ziet grote potentie in vijf concepten. Deze concepten worden gezien als het snelst te implementeren en verdienen dus een focus, aldus het verslag. Het gaat om het vergroten van het bewustzijn door middel van campagnes, innovatie op het gebied van vezels en technieken om materialen te verwerken, het aanmoedigen van initiatieven vanuit werknemers om veiligheid te vergroten, en zeer gedetailleerde duurzaamheidsrapporten moeten verplicht worden bij leningen en investeringsovereenkomsten en meer allianties moeten in de industrie moeten gesloten worden.

Het rapport gaat nog veel verder in op alle manieren waarop duurzaamheid vergroot kan worden in de modeindustrie. Het gehele rapport is te lezen op de website van de C&A Foundation.

Op dit moment zijn er al diverse allianties en initiatieven om de industrie naar een duurzamere toekomst te leiden. Bijvoorbeeld het Fashion Pact van afgelopen augustus waar 32 grote modebedrijven zich bij aansloten. De experts in het rapport verwachten echter niet dat een netto-positieve impact van de industrie op het milieu bereikt gaat worden als het huidige tempo wordt aangehouden. 75 procent van de ondervraagden geven aan dat de huidige focuspunten en toewijding van bedrijven in de industrie niet ver genoeg gaan. Nog eens 62 procent gelooft dat slechte werkomstandigheden en armoede niet opgelost worden met de huidige maatregelen die zijn getroffen.

Beeld: Unsplash

4cf
C&A Foundation
Duurzaamheid
future impacts
Sustainability