• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Een jaar verder: Hoe gaat het nu met de Nederlandse winkels van Lyle & Scott?

Een jaar verder: Hoe gaat het nu met de Nederlandse winkels van Lyle & Scott?

Door Caitlyn Terra

18 nov 2019

Business |INTERVIEW

Lyle & Scott heeft haar derde Nederlandse winkel geopend. Het is een jaar sinds de introductie van de fysieke winkels van het merk en ze draaien goed, zo deelt ondernemer Rene Strolenberg. Strolenberg bracht als franchiser het merk naar de winkelstraat.

“Het is voor het eerst dat Lyle &Scott op deze manier met iemand samenwerkt,” aldus Strolenberg. Het Britse merk heeft namelijk enkele eigen winkels en richt zich voornamelijk op wholesale en e-commerce, maar had nog nooit een franchise partnerschap. “Aan beide kanten moest het wiel opnieuw worden uitgevonden, omdat er nog geen richtlijn was. Lyle & Scott doet er alles aan om het goed op te pakken,” aldus de ondernemer in een telefonisch gesprek met FashionUnited voor de opening van de winkel in Amsterdam. Hij is zeer tevreden met het modemerk als partner.

Lyle & Scott breidt verder uit in Nederland - hoe is het nu met de winkels?

Het merk trekt in Nederland een jonger publiek, tussen de 16 en 28 jaar, zo vertelt Strolenberg. “In Engeland heeft het merk een grote klantengroep die met het merk zijn meegegroeid. Wij pakken het hier jonger aan.” Het merk is onder andere populair onder voetballiefhebbers. Deze doelgroep weet de Nederlandse winkels al goed te vinden en ook de gewone consument ontdekt Lyle & Scott nu door de fysieke aanwezigheid van het merk in de winkelstraat, beaamt Strolenberg.

Of er uitbreiding op de planning staat? Strolenberg heeft nog wel een lijst van steden waar hij graag naartoe gaat met de winkels. Zo noemt hij Maastricht, Nijmegen en Arnhem. Vorig jaar noemde de ondernemer het streven van tien tot vijftien vestigingen. “We zitten in Utrecht in Hoog Catherijne en daar zijn we ultiem gelukkig. Shopping malls zie ik veel toekomst in, dus een locatie zoals Leidschendam met The Mall of the Netherlands zie ik ook zitten. Consumenten kunnen daar alles, winkelen, eten en zelfs de toiletten zijn goed geregeld. Ook kunnen ze het makkelijk bereiken en gratis parkeren.”

Wat voor de rest nog op stapel staat voor Lyle & Scott? Op dit moment werkt het moederbedrijf in Engeland aan exclusives die alleen in de winkels verkrijgbaar zijn. Dus niet online en niet bij de multibrand-partners. Ook is het merk voorzichtig aan het experimenteren met damesmode, zo vertel Strolenberg. Naar verwachting is het eerste resultaat hiervan in 2020 te zien.

Beeld: FashionUnited

Lyle&Scott