Een uitdagend boekjaar voor Esprit
bezig met laden...
De nieuwe #ImPerfect-campagne van Esprit moet het merk gaan neerzetten als opvallender en jonger: een impuls die het bedrijf zeker nodig heeft na het boekjaar 2014-15. Het doel van de campagne waarbij sociale media een hoofdrol spelen, is het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten, iets wat voor de moderetailer geen vanzelfsprekendheid is. Het afgelopen boekjaar was voor Esprit naar eigen zeggen uitdagend. De modeketen zag haar omzet dalen van 24,2 miljard Hong Kong dollar (2,79 miljard euro) naar 19,4 miljard Hong Kong dollar (2,24 miljard euro): een negatief verschil van bijna 19,8 procent.
Esprit ziet winst dalen in boekjaar 2014-15
Het bedrijf dat hoofdkantoren heeft in Duitsland en Hong Kong, noemde de dalende verkoop in China als een van de hoofdredenen voor de omzetdaling. Daarnaast had het bedrijf tijdens het boekjaar, dat eindigde in juni 2015, te maken met sluitingen van vijftien onrendabele winkels en zorgde het warme winterweer ervoor dat de verkoop in het herfst/winterseizoen van 2014 tegenviel. In totaal leed de moderetailer 3,7 miljard Hong Kong dollar (427 miljoen euro) verlies, terwijl het bedrijf vorig jaar nog een bescheiden winst van 210 miljoen Hong Kong dollar (24,1 miljoen euro) mocht bijschrijven. In Duitsland, de belangrijkste afzetmarkt van Esprit, deed het bedrijf ook geen goede zaken. Hier daalde de omzet met 21 procent tot een bedrag van 8,96 miljard Hong Kong dollar (1,03 miljard euro).
Ongeveer een jaar geleden maakte Esprit bekend dat het zou gaan werken volgens een verticaal model , waarbij het bedrijf het hele productieproces van ontwerpen tot verkopen in eigen handen zou nemen. Volgens Esprit heeft deze aanpak onder andere de voordelen dat er sneller ingespeeld kan worden op de vraag en leidt het ook tot competitievere prijzen. Het bedrijf bericht dat deze strategische zet positief heeft gewerkt, omdat de omzet van de retail van juni tot augustus 2015 met 4,1 procent was gestegen. Tegelijk met het bekendmaken van de jaarresultaten heeft Esprit aangegeven dat het zich nu gaat richten op groei, onder andere door te investeren in campagnes die nieuwe klanten moeten trekken. Tot slot zal Esprit de verkoop proberen te stimuleren door een sterkere focus op omnichannel verkoop, waarbij offline- en online elkaar beter aanvullen.