Eerste halfjaar nog zwaar voor Superdry, verbeteringen in zicht

Superdry Plc is na wat het “het zwaarste jaar tot nu toe” noemde met goede moed aan een nieuw boekjaar begonnen waarin het de activiteiten ‘reset’. De omzetdaling van 11,3 procent naar 367,8 miljoen pond (427,4 miljoen euro) in het eerste halfjaar weerspiegelt dit, aldus het Britse modebedrijf.

Na een lange tijd van grote kortingsacties concentreert Superdry zich nu op verkoop tegen de volledige prijs en vermindering van promotionele activiteiten. Zo steeg de verkoop van niet-verlaagde prijzen naar 70 procent, vergeleken met 52 procent in dezelfde periode vorig jaar. Het gevolg hiervan is wel dat de omzet daardoor lager uitvalt, maar het bedrijf zei dat “resolute maatregelen” waren genomen en er “positieve indicators waren van toekomstige prestaties die verwachtingen voor het volledige boekjaar ondersteunen”.

Gestage verbetering

Hoewel de dalingen nog fors zijn, zijn er verbeteringen te bespeuren. Zo daalde de retailomzet in het eerste halfjaar, met een daling van 9,4 procent in het tweede kwartaal. Dit is echter beter dan de daling van 13,9 procent in het eerste kwartaal dankzij de implementatie van belangrijke initiatieven.

”We boeken goede vooruitgang met het begin van ons nieuwe bedrijfsplan voor Superdry, waarbij we terugkeren naar de ontwerpgerichte roots. We hebben altijd gezegd dat het tijd zou kosten, maar we hebben een strong team dat ontzettend hard werkt om dit plan te verwezenlijken. Ik ben oprecht heel blij met de nieuwe producten die nu in de winkels komen te liggen en zelfs nog blijer met het nieuwe assortiment voor volgend jaar,” zei CEO en oprichter Julian Dunkerton, die vorig jaar terugkeerde naar het bedrijf, in een persbericht.

Zoals verwacht is de omzet gedaald als gevolg van het nieuwe beleid, maar is dit deels gecompenseerd door een verbetering van de brutomarge van 3,2 procentpunten naar 71,4 procent. Het bedrijf meldt echter dat groothandelsklanten positief gereageerd hebben op het volledige prijsbeleid en de verbeterde productontwerpen en kwaliteit.

De omzetdaling in e-commerce neemt volgens Superdry geleidelijk af naar mate de implementatie van het groeiplan vordert. Als onderdeel van het plan zullen nieuwe producten de keuzemogelijkheden verruimen, waardoor veel producten ook online verkrijgbaar zullen zijn. De winkelbeleving wordt verbeterd en persoonlijker en sociale media activiteiten nemen ook toe onder het nieuwe plan.

Verwachtingen voorzichtig positief

Het nieuwe plan om volledige controle te krijgen over het product en de kosten zal twee tot drie jaar in beslag nemen. Superdry is optimistisch over de voordelen die dit zal opleveren in het tweede halfjaar maar houdt wel een slag om de arm: “We blijven voorzichtig over de uitdagende marktomstandigheden tijdens de piek handelsperiode,” aldus het bedrijf.

Foto: Superdry/Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN