Ermenegildo Zegna Group rapporteert lichte omzetstijging in derde kwartaal
Het Italiaanse modeconcern Ermenegildo Zegna NV verhoogt de omzet in het derde kwartaal van het boekjaar 2025 licht. Hiermee keert het na een daling in het eerste halfjaar terug op het groeipad. Dit blijkt uit voorlopige cijfers die het bedrijf donderdag publiceerde.
De groepsomzet bedraagt in de periode van juli tot september 398,2 miljoen euro. Dit is een stijging van 0,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op organische basis, dus gecorrigeerd voor valuta-effecten en veranderingen in de groepsportfolio en licentieactiviteiten, is er een omzetgroei van 3,6 procent.
Strategische focus op eigen retail werpt vruchten af
In de eigen retail stijgt de omzet met 4,5 procent (organisch plus 9,1 procent) naar 296,7 miljoen euro. Dit is net genoeg om een daling van 15,5 procent (organisch min 14,7 procent) naar 67,0 miljoen euro in de groothandel te compenseren.
Het bedrijf verklaart de aanzienlijke daling in dit verkoopkanaal door de sterkere strategische focus op de eigen retail en gerichte beperkingen in de groothandelsdistributie.
De Zegna-divisie behaalt een omzetplus van 2,5 procent (organisch plus 5,5 procent) tot 290,9 miljoen euro. Het segment Tom Ford Fashion groeit met 0,9 procent (organisch plus 4,3 procent) naar 66,0 miljoen euro. De omzet van het merk Thom Browne daalt echter met 9,9 procent (organisch min 4,8 procent) naar 48,2 miljoen euro.
Groep boekt groei in Europa en Amerika
De omzetontwikkeling wordt ook in het derde kwartaal geremd door de zwakke vraag in Groot-China. Daar krimpt de omzet met 10,8 procent (organisch min 6,5 procent) naar 77,4 miljoen euro. In de overige markten in de Azië-Pacific regio daalt de omzet met 2,5 procent naar 47,6 miljoen euro (organisch plus 3,0 procent).
In de EMEA-regio, die Europa, het Midden-Oosten en Afrika omvat, is er wel sprake van groei. De kwartaalomzet bedraagt daar 151,1 miljoen euro, een stijging van 1,4 procent (organisch plus 2,6 procent) ten opzichte van vorig jaar. Ook in Amerika is de ontwikkeling positief. De omzet stijgt daar met 8,2 procent (organisch plus 12,9 procent) naar 121,3 miljoen euro.
CEO Ermenegildo Zegna ziet bedrijf op koers ondanks moeilijke omstandigheden
In de eerste negen maanden van het lopende jaar bedraagt de groepsomzet daarmee bijna 1,33 miljard euro. Dit is 2,3 procent (organisch min 0,4 procent) lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
Gezien de recente vooruitgang toont CEO en voorzitter Ermenegildo Zegna zich voorzichtig optimistisch: “Met het oog op de toekomst verwachten we dat het klimaat voor onze sector uitdagend blijft door de aanhoudende onzekerheid over de vraag en valutaschommelingen”, verklaart hij. “Het succes van de recente modeshows van Tom Ford en Thom Browne, de goede reacties op onze herfst/winter-collectie van Zegna en de talrijke projecten die we in de pijplijn hebben, geven me echter het vertrouwen dat we onze middellangetermijndoelstellingen zullen blijven halen.”
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET