Esprit weer terug naar winstgevendheid in boekjaar 2015-2016

Dankzij positieve resultaten uit zowel het fysieke als het online retailkanaal heeft Esprit een goed boekjaar achter de rug. De nettowinst kwam in het afgelopen fiscale jaar, dat eindigde op 30 juni, uit op 21 miljoen Hong Kong dollar (2,4 miljoen euro) positief, ten opzichte van 3,696 miljoen Hong Kong dollar (430.000 euro) negatief in het jaar daarvoor.

De omzet van de moderetailer kwam in het afgelopen boekjaar, ondanks een 13,1 procent daling van het totale retailnetwerk, ongeveer op hetzelfde, of bij constante wisselkoersen 1,1 procent lager, uit met 17,788 miljoen Hong Kong dollar (2,05 miljoen euro). Dit resultaat is voornamelijk te danken aan goede omzetten uit zowel het fysieke retailkanaal als de webshop van Esprit.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

Lichte winststijging voor Esprit in boekjaar 2016

Het bruto winstmarge verbeterde met 0,3 procentpunt naar 50,2 procent. De druk van de zwakkere euro werd hierin gecompenseerd door betere resultaten uit retailactiviteiten. Het EBITDA van de moderetailer kwam uit op 596 miljoen Hong Kong dollar (68,7 miljoen euro) negatief, ten opzichte van 3,683 miljoen Hong Kong dollar (420.000 euro) negatief vorig jaar.

Esprit weer terug naar winstgevendheid in boekjaar 2015-2016

”De resultaten van de onderliggende prestaties zijn zichtbaar verbeterd ten opzichte van vorig jaar en waren beter dan verwacht,” zegt Esprit-CFO Thomas Tang in een reactie. “Deze verbetering was sterk te danken aan goede prestaties in onze retailkanalen (zowel offline als online), lagere kosten van onze activiteiten en een positieve netto fiscale balans dit jaar. Bovendien bleef het behoud van een sterke financiële positie door voorzichtig cash management een hoge prioriteit hebben,” legt Tang uit.

Esprit boekt lichte omzetstijging in retailactiviteiten in 2016

De omzet uit de retailactiviteiten van Esprit, die bijdragen aan 67,3 procent van de totale omzet van het bedrijf, kwam in het afgelopen fiscale jaar 3,8 procent hoger uit dan vorig jaar, te danken aan verbeterde verkoopcijfers zowel fysiek als online. In de Europese markt groeide deze omzet zelfs met 8 procent ten opzichte van 2015. In Duitsland, Esprit’s belangrijkste markt, verbeterde de omzet uit retailactiviteiten gedurende het hele jaar, met een gemiddelde van 9,5 procentpunt.

De omzetgroei werd voornamelijk aangedreven door de dameskledingcollecties van Esprit, die in het afgelopen boekjaar bijdroegen aan 45,4 procent van de totale omzet. De edc-productgroep, die 21,8 procent van het concern vertegenwoordigt, rapporteerde een omzetgroei van 10,3 procent. E-commerce verkeer via mobiele telefoons groeide in 2016 met 64 procent. ”Ik ben blij om te kunnen melden dat boekjaar 2015-2016 betere financiële prestaties heeft geleverd en succesvol is geweest door ons strategisch plan. De positieve vooruitgang weerspiegelt de voordelen van dat plan. Dit bevestigt het potentieel van Esprit en legt de basis voor de weg naar herstel,” aldus CEO Jose Manuel Martínez in een verklaring.

Esprit zet in op herstel door middel van omnichannel

Naar aanleiding van de verbeterde resultaten heeft Esprit aangegeven nog meer in te zetten op de nieuwe aanpak om het herstel te versnellen. Zo werkt het bedrijf sinds een tijd volgens een ‘verticaal model’, waarbij Esprit het gehele productieproces van ontwerp tot verkoop in eigen handen neemt. Ook investeert de groep in nieuwe campagnes als #Imperfect en het implementeren van omnichannel, omdat het aantal klanten dat zowel offline als online koopt met 12 procent is gestegen. “Esprit is actief in een sector die fundamentele veranderingen ondergaat en grote druk plaatst op spelers in deze markt. Wij geloven dat onze verticale en omnichannel modellen de beste manier bieden om deze uitdagingen aan te gaan,” aldus Martínez.

In het kort:

  • De winst van Esprit in 2016 steeg van 430.000 euro negatief naar 2,4 miljoen euro positief.
  • De totale omzet daalde met 1,1 procent naar 2,05 miljoen euro.
  • Omzet uit retailactiviteiten in Europa groeide met 8 procent.
  • Goede resultaten zijn te danken aan een 10,3 procent groei van de damescollecties.
  • Volgens CEO Jose Manuel Martínez blijft Esprit inzetten op de nieuwe omnichannel strategie.

Beeld: Esprit Facebook

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN