• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Euromonitor: de belangrijkste consumententrends voor 2026

Euromonitor: de belangrijkste consumententrends voor 2026

Zoals elk jaar gebruiken de wereldwijde onderzoeksexperts van Euromonitor International de analyses van het marktonderzoeksinstituut om de belangrijkste consumententrends voor 2026 te identificeren.

2026 wordt gedomineerd door vier trends: ‘Comfort Zone’, ‘Fiercely Unfiltered’, ‘Rewired Wellness’ en ‘Next Asian Wave’, die bestaande tendensen verdiepen. Hieronder volgt een overzicht.

Comfort Zone

Deze trend is gebaseerd op de toenemende zoektocht van consumenten naar een rustige, waardegedreven en evenwichtige levensstijl. Dit is een reactie op het aanhoudende gevoel van chaos en onzekerheid. Hierbij hoort ook een heroverweging van hun consumptie en de manier waarop zij hun tijd, geld en energie besteden.

“Twee derde zoekt actief naar manieren om hun leven te vereenvoudigen. Ze richten hun focus op wat ze zelf kunnen beïnvloeden om geaard te blijven, balans terug te vinden en veerkracht op lange termijn op te bouwen. Hun nieuwe levensstandaard is: minder, maar beter met een duidelijke focus op eenvoud, emotioneel evenwicht en alledaagse routines”, aldus Euromonitor.

Dit betekent dat consumenten gericht op zoek zijn naar producten en diensten die ontspanning en mentaal evenwicht bevorderen. Natuurlijkheid staat voorop en comfort wordt de sleutelfactor.

“In een wereld vol conflicten en onzekerheid kunnen merken houvast en richting bieden. Door holistisch welzijn en eenvoud te bevorderen, worden ze betrouwbare partners die consumenten helpen het onbekende met vertrouwen tegemoet te treden”, adviseert het marktonderzoeksinstituut.

Fiercely Unfiltered

De tweede consumententrend ligt in het verlengde van ‘Comfort Zone’, aangezien deze verwijst naar alles wat onvervalst en echt is, tot in het extreme. Het beschrijft ‘een nieuwe, compromisloze energie’ die consumenten steeds meer uiten. Merken en retailers moeten opletten, want “deze non-conformisten kiezen voor moedige zelfontplooiing en radicale eerlijkheid. Ze passen niet langer in de gebruikelijke mallen, maar creëren hun eigen”, aldus de studie.

Authenticiteit is belangrijk, zowel bij zichzelf als bij anderen, inclusief merken. Uit de analyse blijkt dat “meer dan 50 procent van de consumenten alleen koopt bij merken of bedrijven die ze volledig vertrouwen”. Volgens Euromonitor is dit een kans voor merken om diepere banden met deze consumenten op te bouwen. 53 procent van de professionals gaf aan dat de trend naar individualisme en personalisatie hun sector in de komende vijf jaar sterk zal beïnvloeden.

“Merken moeten inzetten op authenticiteit om echt begrip te tonen voor diverse identiteiten, terwijl ze trouw blijven aan hun eigen merkidentiteit. De gerichte aanpak van specifieke behoeften van een diverse klantenkring is effectiever dan een algemene oplossing voor een breed publiek”, adviseert Euromonitor.

Rewired Wellness

Gezondheid staat sinds de Covid-pandemie centraal, maar krijgt in 2026 een nieuwe invulling. Consumenten kiezen voor medisch onderbouwde, moderne oplossingen als alledaagse wellness-tool en nemen de controle over hun eigen welzijn. De meerderheid van hen gebruikt al een app of apparaat om gezondheidsgegevens te monitoren.

Traditionele routines worden vervangen door geavanceerde therapieën en nauwkeurige producten die gemakkelijk toegankelijk zijn en de gezondheid op lange termijn ondersteunen. Dit geldt ook voor kleding en schoenen. Aanbieders moeten op deze trend inspelen door functionele items aan te bieden die klanten ondersteunen bij hun activiteiten. Preventie krijgt een nieuwe betekenis.

“Wellness is niet langer een universele reis of een langzame vooruitgang, maar een flexibele, wetenschappelijk onderbouwde zoektocht naar snelle, zichtbare resultaten”, vat Euromonitor samen.

Next Asian Wave

Ook de volgende trend versterkt tendensen die al voelbaar zijn: de invloed van Oost-Azië is onverminderd en zal verder toenemen. “Wereldwijd verandert hierdoor ook de perceptie van Chinese merken: consumenten associëren deze steeds meer met betaalbaarheid, innovatiekracht en intuïtief ontworpen, digitale gebruikerservaringen”, voorspelt het marktonderzoeksinstituut.

Het noemt de Labubu-verzamelpoppen van Pop Mart als voorbeeld. Ook Shein, Temu & Co. zullen ondanks negatieve publiciteit marktaandeel blijven winnen. Vier vijfde van de detailhandelsbedrijven met de hoogste omzet in de wereldwijde e-commerce in 2024 kwam uit China of heeft daar zijn hoofdkantoor.

“Zet consequent in op moeilijk kopieerbare concurrentievoordelen en kernkwaliteiten. Merkwaarde, gedifferentieerde marktkennis, reputatie of superieure toeleveringsketens kunnen u een voordeel opleveren ten opzichte van deze nieuwe marktspelers”, adviseert Euromonitor International.

Winkelen via sociale media wordt ook steeds belangrijker: begin 2025 deed al een kwart van alle TikTok-gebruikers een aankoop via het platform. De studie noemt dit ‘geavanceerde digitale ecosystemen’ waar traditionele retailers van kunnen leren. Ze trekken consumenten aan met laaggeprijsde producten uit een breed assortiment.

Ze scoren ook met gepersonaliseerde aanbevelingen, voor smartphones geoptimaliseerde gebruikersinterfaces en interactieve functies zoals gamification, die de winkelervaring vermakelijk maken.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
2026
Azie
E-commerce
Euromonitor
Trends