Europese e-commerce omzet blijft groeien, maar groei gaat steeds trager
bezig met laden...
De Europese e-commerce omzet is in 2022 verder gegroeid, zo blijkt uit een nieuw rapport van Ecommerce Europe en Eurocommerce. Dankzij een groei van 6 procent kwam de omzet (het gaat hier om B2C-omzet) op 899 miljard euro neer. Echter neemt de groei wel af.
In 2021 lag het groeipercentage namelijk nog op 12 procent, zo melden Ecommerce Europe en Eurocommerce. Meerdere elementen spelen mee bij de verschillen tussen 2021 en 2022. Zo drukten de inflatie en de effecten van de oorlog in Oekraïne op de koopkracht van consumenten. In een gedeelte van de onderzochte landen waren de hogere prijzen van producten de grootste stuwer van de hogere ecommerce omzet.
Om een beter beeld te geven van de situatie in 2022 hebben de twee bedrijven een inflatiecorrectie in het rapport opgenomen. Zonder de hogere prijzen daalde de ecommerce omzet van Europa met 2 procent. Dat er een daling is, is nog nooit eerder voorgekomen. De enige regio’s zonder een afname waren Oost-Europa en Zuid-Europa.