Expert advies op de Modefabriek: zo ben je als retailer Instaproof
bezig met laden...
De winkel staat, er is een website, u bent actief op sociale media, maar hoe wordt vervolgens het juiste publiek aangetrokken? Bieke van Orten, eigenaar van Beex Branding, een full service marketing en pr-bureau geeft op de modevakbeurs Modefabriek gratis advies aan retailers met deze vraag. FashionUnited ging op de eerste dag van het evenement met de online strateeg in gesprek en noteerde de belangrijkste takeaways:
Online moet gelijk zijn aan offline
Bieke van Orten: “De uitstraling op sociale media moet gelijk zijn aan die van de fysieke winkel. Wanneer een bezoek wordt gebracht aan het Instagram-account, moet de consument het gevoel hebben de fysieke winkel binnen te stappen. Welke merken verkoop je, hoe ziet de winkel eruit, wat gebeurt er achter de schermen? Het moet allemaal te zien zijn op het Instagram-account. Bent u geen ster in fotografie? Veel merken hebben mooie campagnefoto’s die, met vermelding, mogen worden geplaatst.”Luister meer
Instagram: de basis
”Als allereerst moet het voor de bezoeker direct duidelijk zijn dat het om een bedrijfsprofiel gaat. Op Instagram is het eenvoudig een account naar bedrijfsaccount om te zetten. Zo ziet de bezoeker in de biografie (het profiel bovenaan het Instagram-account) direct de adresgegevens, de openingstijden en de website/webshop van de winkel. Maak gebruik van de shoplinkjes wanneer er foto’s van merken worden geplaatst; binnen twee keer klikken komt de bezoeker bij het juiste product in de webshop van de winkel terecht. Let er wel op dat de Instagrampagina niet een te commerciële uiting krijgt. Consumenten willen op Instagram niet alleen aangezet worden tot kopen, maar vooral worden geïnspireerd. Daarom is Instagram Stories (een functie waarmee een foto of video kan worden geplaatst die naar 24 uur weer verdwijnt, red.) een goede functie om in te zetten. Een handige functie om content te delen die er misschien minder mooi uitziet in de feed maar wel net dat extra stukje informatie geeft over waar u als winkel voor staat.”
Luister ook: een tip
Adverteren is waardevol, maar bouw eerst zelf een fanbase op
”Een advertentie plaatsen op Facebook en Instagram kan waardevol zijn om een specifieke doelgroep aan te trekken. Ik adviseer mijn klanten wel altijd eerst zelf aan de slag te gaan om een following op te bouwen. Wanneer men adverteert met een account met 150 volgers is dit natuurlijk veel minder geloofwaardig dan wanneer duizend mensen het account volgen. Een goed startpunt is eerst mensen te volgen in de eigen sales- en kennissenkring en dit verder uit te bouwen.
Wees actief en genereer volgers
”Een week niets plaatsen op een bedrijfsaccount is killing; Instagram straft gebruikers die niet dagelijks actief zijn direct af. (Het algoritme van Instagram zorgt ervoor dat men foto’s van accounts waar meer interactie is eerder te zien krijgt dan een profiel dat nauwelijks iets post of reageert op anderen.) Voor de zichtbaarheid is het heel belangrijk om naast het plaatsen van relevante content voorzien van de juiste hashtags, reacties te plaatsen bij anderen. Heeft u als retailer veel vaste klanten? Volg hen dan. Laat hen weten dat je hen als klant waardeert. Dit kan al door een keer een like achter te laten wanneer je door de tijdlijn scrolt.”
Luister ook: een successvol voorbeeld
Een groot volgersaantal is niet het belangrijkste
”Als winkel moet je niet streven naar twintigduizend volgers. Dat zijn namelijk ook niet de aantallen die een winkel normaliter trekt - of u moet een internationaal modebedrijf hebben. Een volgersaantal van tweeduizend tot drieduizend is al heel keurig. Het gaat niet om het aantal volgers maar om de juiste interactie met de volgers en of ze ook daadwerkelijk klant zijn/ worden.”
De acht experts zijn te vinden in Modefabriek hal noord.
Modefabriek duurt nog tot maandag 9 juli. De volgende editie vindt plaats op 20 en 21 januari 2019
Lees ook de Modefabriek reportage: Zomerse temperaturen tijdens Modefabriek: ‘kwaliteit bezoekers ligt hoog’
Beeld: FashionUnited