• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Extreem weer kan mode-industrie 65 miljard dollar kosten in 2030’

‘Extreem weer kan mode-industrie 65 miljard dollar kosten in 2030’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Beeld van een overstroming en extreem weer ter illustratie. Credits: Pixabay

Extreem weer heeft een grote impact op de mode-industrie. Dan gaat het niet alleen over warm weer als de winterkleding al in de winkels ligt, maar ook over rampen in productielanden. Denk bijvoorbeeld aan de overstromingen in Pakistan in 2022 waarbij de katoenteelt de impact voelde. Uit onderzoek van Cornell University en investeringsmaatschappij Schroders blijkt nu dat vier van ‘s werelds grootste productielanden door extreem weer 65 miljard dollar aan inkomen mis kunnen lopen.

Uit het onderzoek blijkt dat Bangladesh, Pakistan, Vietnam en Cambodja van de modeproductielanden het meeste risico lopen. Zo wordt een daling van 22 procent aan inkomen voor deze landen verwacht tegen het einde van dit decennium, dus tegen 2030. Hoe deze berekening tot stand is gekomen, wordt niet helemaal duidelijk uit het begeleidende bericht bij het onderzoek. Samen zijn deze vier landen goed voor 18 procent van de wereldwijde kleding export, aldus het onderzoek.

Extreem weer is miljarden-kostenpost voor mode-industrie als geen maatregelen worden genomen

Extreem weer neemt diverse vormen aan. Zo hebben kledingarbeiders te maken met extreme warmte en vochtigheid, maar er is ook het risico van overstromingen. Belangrijke productiecentra zoals Dhaka, Phnom Penh, Karachi, Lahore, Ho Chi Minh City en Hanoi lopen een verhoogd risico op overstromingen.

Als wordt geproduceerd met een ‘business as usual’ aanpak, is de schadepost van extreem weer zo’n 65 miljard dollar, aldus het onderzoek. Als fabrieken actief inzetten op het verlagen van hittestress voor werknemers, dan is al een deel van deze kosten te voorkomen, aldus het rapport. In het document wordt ook aangeraden dat er mogelijkheden zijn om medewerkers betaald verlof te geven bij extreem weer en dat het werk stilgelegd mag worden onder deze omstandigheden. Ook is het goed om na te denken om fabrieken te verplaatsen naar plekken waar minder risico’s zijn. De onderzoekers benadrukken wel dat modemerken hierbij ook een rol spelen en hun leveranciers moeten helpen bij deze stap.

“Verliezen en schade door het klimaat voor leveranciers en medewerkers worden door merken gezien als externe factoren - het is iemand anders zijn probleem,” aldus Jason Judd, uitvoerend directeur van Cornell’s Global Labor Institute, in een statement. “Medewerkers hebben nu investeringen nodig omdat standaarden voor extreme warmte en bescherming tegen overstromingen is er nu niet.”

Global Warming