Faillissement CoolCat - Hoe het zover heeft kunnen komen
bezig met laden...
Het faillissement van CoolCat is officieel uitgesproken. Nadat de aanvraag van het faillissement van Cool Cat Fashion BV en Cool Cat Nederland BV maandag bekend werd gemaakt, volgt een dag later het faillissement. FashionUnited zet op een rij wat tot deze uitspraak heeft geleid.
1979 - Opgericht door modeondernemer Roland Kahn
Coolcat ziet ruim veertig jaar geleden het licht onder leiding van flamboyante modeondernemer Roland Kahn. Zijn droom is om betaalbare kleding met ‘attitude’ te bieden aan jonge mensen in een coole omgeving. De eerste winkel van het merk opent in Amsterdam aan de Nieuwendijk in het centrum. Binnen korte tijd stijgt het aantal winkels naar zeven. Het merk concentreert zich op een commerciële en Europese vertaling van typisch Amerikaanse producten en verkoopt draagtassen en shirts met de zogenaamde ‘Cool Cat’.
Jaren ‘80 - Markt stort in - CoolCat halveert prijzen jeans
Ondernemer Roland Kahn vertelt in een FashionUnited-interview uit 2003 dat CoolCat in de jaren tachtig moeilijke tijden heeft gekend. Het bedrijf verkocht dure Italiaanse spijkerbroeken die van de een op de andere dag niet meer werden verkocht. Het merk halveerde de prijs van de jeans en koos er uiteindelijk voor om de productie zelf in hand te nemen.
Jaren ‘90 - CoolCat maakt bijna geen winst meer
Uit een Volkskrant-interview uit 2006 blijkt dat in de jaren negentig CoolCat bijna geen winst meer maakte. “We waren het contact met de klant kwijt, openden winkels op de verkeerde locaties,” aldus Kahn destijds. Op dat moment koos de ondernemer ervoor de twee mededirecteuren te vragen te vertrekken en stelde hij een jong managementteam samen. Kahn vertelt in het interview dat CoolCat binnen twee jaar weer goed draaide.
2009 - CoolCat gaat online
CoolCat gaat dertig jaar na de oprichting online, de webshop van het merk opent. De collectie is te bekijken in diverse filmpjes en consumenten kunnen video’s van zichzelf online plaatsen.
o2015 - 11,3 miljoen verlies voor CoolCat
CoolCat heeft het in 2015 in alle markten zwaar, maar in Nederland komt de omzetdaling het hardst aan door een afname van bijna 8 miljoen euro. Naast een terugloop van de omzet in alle markten van 11 procent, komt onderaan de streep het verlies neer op 11,3 miljoen euro.
2016 - Start herstelmaatregelen
2016 staat voor CoolCat in het teken van herstelmaatregelen. Zo worden de winkelvoorraden verkleind, wordt de efficiëntie in de winkel en op het servicekantoor verhoogd (wat in de praktijk inhoudt dat er wordt bezuinigd op personeel) en worden slecht presterende winkels gesloten. In het jaar daalt de omzet naar 129 miljoen euro door een omzetdaling van bijna 7 procent. De maatregelen van de herstructurering zijn te zien in het verliescijfer van het bedrijf, er worden hoge kosten gedraaid. Ondernemer Roland Kahn investeert nog eens een eigen 5 miljoen euro in het bedrijf nadat hij in 2015 al 10 miljoen euro beschikbaar stelde.
In het jaar krijgt CoolCat ook te maken met een boete van 220.000 euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 100.000 euro hiervan wordt uiteindelijk geschrapt omdat het modemerk eerst gewaarschuwd had moeten worden over de onduidelijke informatie op de website over het ontbindingsrecht van een aankoop.
2017 - Verlies CoolCat neemt af, break-even verwacht in 2018
Aan het einde van het boekjaar komt CoolCat op een bedrag van 4,9 miljoen in de min uit onderaan de streep. Het EBITDA is ten opzichte van boekjaar 2016 verbetert, de voorgaande jaren kwam dit steeds op een negatieve 9,8 miljoen euro neer. Tijdens een gesprek met FashionUnited geeft CEO Lilian Vos aan dat het bedrijf verwacht break-even te draaien in 2018.”
September 2018 - CoolCat lanceert eerste grote samenwerking als onderdeel van doelgroep strategie
“Het is een belangrijk onderdeel om dichterbij onze doelgroep te komen, door co-labs met aansprekende ontwerpers, maar ook met beroemdheden uit entertainment en sport,” aldus CEO Lilian Vos. “De samenwerking onderstreept en geeft letterlijk en figuurlijk kleur aan het herstel van de bedrijfsresultaten dat vanaf 2016 is ingezet.”
Maart 2019 - Faillissement van Nederlands kindermodemerk CoolCat
Het voorzichtige herstel dat CoolCat de afgelopen jaren heeft weten te realiseren wordt ongedaan gemaakt door de uitzonderlijke warme en lange zomer en zachte winter. “Het afgelopen halfjaar heeft CoolCat diverse incidentele en structurele tegenvallers gehad,” aldus de aankondiging van de aanvraag van het faillissement. De buitenlandse entiteiten van het bedrijf, die onder het overkoepelende Excellent Retail Brands vallen, zijn niet betrokken bij het faillissement.
Beeld: CoolCat beeldbank