FashionUnited lanceert Mondiale Top 200 Modebedrijven

FashionUnited heeft zijn eerste halfjaarlijkse lijst van Mondiale Top 200 Modebedrijven gelanceerd, waarin wereldwijd de grootste spelers in de modebranche zijn uitgelicht. Tot de uitgebreide lijst behoren de 200 grootste modebedrijven op basis van marktkapitalisatie, met zowel particuliere als beursgenoteerde bedrijven.

Wat meteen duidelijk is is dat de beursgenoteerde bedrijven aan kop staan. De particuliere modebedrijven hebben vanwege een liquiditeitskorting gemiddeld een 30 procent lagere marktwaarde.

90 procent van de top 10 modebedrijven zijn beursgenoteerd

Wat blijkt is dat, van de top tien bedrijven die de lijst FashionUnited Mondiale Top 200 Modebedrijven zijn opgenomen, negen beursgenoteerd zijn. Een analyse wijst uit dat de liquiditeitskorting hierin de grootste rol speelt.

Kijken we naar de nichemarkt binnen de modebranche, dan openbaart zich een andere trend: tot de beursgenoteerde bedrijven die bovenaan de lijst staan behoren luxeconcerns als LVMH of Kering; fast fashion bedrijven (Inditex, H&M); sportmerken (Nike, Under Armour, Adidas), en gediversifieerde bedrijven (VF, L Brands).

Ondertussen zijn de meest prominente particuliere bedrijven meestal luxebedrijven zoals Chanel, Montres Tudor, Lao Feng Xiang, Swarovski of Armani, of de moederbedrijven van bekende fast fashion ketens, waaronder Primark, C&A, of Arcadia. Er bevinden zich nauwelijks particuliere sportmodebedrijven in de lijst van vooraanstaande bedrijven in de modewereld.

FashionUnited lanceert Mondiale Top 200 Modebedrijven

VS, Italië en Frankrijk: herkomst meeste modebedrijven, zowel particulier als beursgenoteerd

De meeste bedrijven op de lijst zijn in de Verenigde Staten gevestigd. 38 procent van de hele lijst bestaat immers uit Noord Amerikaanse bedrijven. De meest succesvolle sub-sectoren binnen de Amerikaanse markt bieden een goede balans tussen warenhuizen, sportkleding, luxe mode en fast fashion. “Er is geen dominante sub-sector binnen de mode in dit land,” benadrukt de FashionUnited Business Intelligence Unit.

Het tweede grootste land van herkomst in de lijst van FashionUnited Mondiale Top 200 Modebedrijven is Italië, met in totaal 23 bedrijven (12 procent van het totaal). 74 procent (oftewel 17 van de 23) van de in Italië gevestigde bedrijven, zowel particulier als beursgenoteerd, zijn luxe mono-brand modebedrijven of concerns. Mono-brand bedrijven als Armani en Cavalli vertegenwoordigen de meerderheid van Italiaanse modehuizen (70,6 procent).

Op de derde plaats staat het Verenigd Koninkrijk, met in totaal 21 bedrijven op de top 200 lijst (10,5 procent). Luxe is met 7 van de 21 de grootste sub-sector in de regio. Ondertussen maken vijf fast fashion retailers 23,8 procent van het totaal op. De rest van de Britse merken die deel uitmaken van de lijst van FashionUnited Mondiale Top 200 Modebedrijven zijn gediversifieerde modebedrijven en warenhuisketens.

Met 17 mededingers of 8,5 procent is Frankrijk het vierde land oude lijst. Frankrijk is een toevluchtsoord voor luxemerken, die 64,7 procent van de Franse modebranche vertegenwoordigen.

Wat opvalt is dat 76,5 van de modebedrijven in Frankrijk in particuliere handen is. Wat dat betreft loopt Frankrijk alleen achter op Zwitserland, waar zeven van de negen Zwitserse merken op de lijst privé-bezit zijn. Met uitzondering van Tally Weijl en Charles Vogele, zijn alle Zwitserse bedrijven (77,8 procent) gericht op de luxeconsument.

Het vijfde grootste land in deze lijst is Duitsland, met 14 bedrijven (7 procent) waarvan vier sportbedrijven en drie fast fashion firma’s.


Disclaimer

De particuliere bedrijven zijn geselecteerd door een analyse te maken van alle bedrijven in onze database (bedrijfsgids) en in het dossier van de lokale Kamer van Koophandel of openbare uitgiften. Door het tekort aan informatie over particuliere ondernemingen, blijft de marktwaarde van deze bedrijven slechts een schatting.

De inhoud op deze site, inclusief nieuws, citaten, gegevens en overige informatie, wordt door FashionUnited uitsluitend verstrekt voor uw persoonlijke informatie, en is niet bedoeld voor handelsdoeleinden. De inhoud op deze site is niet geschikt voor het nemen van beslissingen inzake transacties en handel. Voorts, vormt het op geen enkele wijze een investeringsadvies of advies inzake particuliere investeringen.

FashionUnited staat niet in voor mogelijke fouten, onjuistheden of vertragingen van de inhoud, of voor eventuele handelingen die op basis daarvan zijn verricht. FashionUnited wijst uitdrukkelijk alle garanties, zowel expliciet als impliciet, met betrekking tot de nauwkeurigheid van de geleverde inhoud, of tot de toepasbaarheid van de informatie voor ieder doeleinde, af.


 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN