Fast Retailing verlaagt verwachting boekjaar ondanks groei H1

Ondanks een omzet- en winstgroei in de eerste helft van boekjaar 2019 heeft Fast Retailing, het moederbedrijf van modeketen Uniqlo, de verwachtingen voor het jaar naar beneden bijgesteld als gevolg van minder harde groei in Japan.

Het Japanse modeconcern boekte in de eerste zes maanden van het boekjaar een nettowinstgroei van 9,5 procent naar 114,03 miljard yen (909 miljoen euro), terwijl de operationele winst met 1,4 procent steeg naar 172,94 miljard yen (1,38 miljard euro) met een omzetgroei van 6,8 procent naar 1,267 biljoen yen (10,1 miljard euro).

Uniqlo presteert beter in het buitenland

In tegenstelling tot afgenomen omzetgroei in de Japanse thuismarkt realiseerde Uniqlo in het buitenland een omzetstijging van 14,3 procent naar 580 miljard yen (4,62 miljard euro), terwijl de operationele winst met 9,6 procent steeg. Het Chinese vasteland rapporteerde forse resultaten, terwijl de regio Zuidoost Azië & Oceania ook een tweecijferige groei boekte. Ook Zuid Korea en de Verenigde Staten boekten winst. Alleen in Europa bleef het resultaat onveranderd. De omzetgroei in Japan met negatief beïnvloed door warm weer, wat de verkoop van de Uniqlo najaarscollectie belemmerde, aldus Fast Retailing.

Op het gebied van Global Brands, zag de groep een lichte omzetdaling van 0,9 procent naar 77,7 miljard yen (619 miljoen euro) , terwijl de operationele winst toenam. Het merk Theory deed het bijzonder goed in de Verenigde Staten, maar Comptoir des Cotonniers leed onder een matige omzet.

China blijft sterke markt voor Fast Retailing

Als gevolg van de lagere omzet in Japan in het eerste halfjaar, heeft Fast Retailing de winst- en operationele winst voor het volledige boekjaar allebei met 10 miljard yen verlaagd. Toch verwacht het concern wederom recordprestaties. Voor het volledige boekjaar houdt Fast Retailing een nettowinstverwachting aan van 165 miljard yen en een omzet van 2,30 biljoen yen. Topman Tadashi Yanai liet in een persconferentie weten alle vertrouwen te hebben in de omzetgroei van het bedrijf vanwege het grote percentage Chinese huishoudens met een gemiddeld inkomen. Fast Retailing verwacht in China 1.000 winkels te openen voor 2021.

Het concern telt inmiddels 825 Uniqlo winkels in Japan en 1.311 in het buitenland.

Beeld: Uniqlo China
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN