FatFace overgenomen door Next in een deal van 115,2 miljoen
bezig met laden...
Het Britse lifestylemerk FatFace is overgenomen door Next in een deal van 115,2 miljoen pond (133,2 miljoen euro) waarbij het duo zal voortbouwen op hun langdurige relatie.
In een eigen persbericht zei FatFace dat de deal een belangrijke mijlpaal is in de aanzienlijke strategische en operationele vooruitgang die het bedrijf de afgelopen jaren heeft geboekt. Het bedrijf voegde eraan toe dat het met de steun van Next hoopte zijn groeiplannen te kunnen blijven stimuleren en deze reis te kunnen voortzetten.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Havant en het team zal worden geleid door Will Crumble, die in 2021 werd benoemd tot chief executive officer en in een verklaring opmerkte dat Next "de sterke fundamenten en het toekomstig potentieel voor FatFace heeft erkend".
Hij voegde eraan toe: "We hebben een groot momentum. Het gaat erom ons te helpen meer klanten te bereiken - of dat nu in het Verenigd Koninkrijk of internationaal is - en onderdeel worden van de Next-familie, met de steun van hun Total Platform-infrastructuur, zal ons helpen dit te bereiken."
FatFace blijft handelen via eigen retailnetwerk
Next zei in haar persbericht dat het bedrag deels in contanten en deels door de uitgifte van nieuwe Next aandelen en eigen vermogen van het management zou worden voldaan, waarbij de transactie in een nieuwe structuur zou worden doorgevoerd.
Het merkte verder op dat de transactie geen materiële invloed zou hebben op de onderliggende winst per aandeel van de groep in het lopende jaar. Zodra de transactie is afgerond, zal Next 97 procent van het aandelenkapitaal in handen hebben, terwijl het management van FatFace 3 procent in handen zal hebben en zal deelnemen aan een gerelateerde aandelenregeling.
FatFace zal zijn managementautonomie en creatieve onafhankelijkheid behouden, evenals zijn eigen raad van bestuur.
Next en FatFace begonnen hun samenwerking in 2016, toen het merk toetrad tot het Label-platform van Next. Om hierop voort te bouwen, zal FatFace naar verwachting volgend jaar worden geïntegreerd in Next's Total Platform - een suite van merken van derden.
Daarnaast zal FatFace naar verwachting blijven handelen en zich ontwikkelen via haar eigen winkelportfolio, dat goed is voor 60 procent van de omzet.
Het nieuws komt na een "periode van sterke handel" voor FatFace, dat in de 52 weken tot 27 mei 2023 een totale omzet van 282 miljoen pond (326 miljoen euro) rapporteerde, naast een statutaire winst voor belastingen van 19,5 miljoen pond (22,5 miljoen euro).
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.UK. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.